Állami kontroll alá kerül az üzemanyag ára

Németországban az üzemanyag-forgalmazó cégeknek hamarosan minden egyes árváltozást előre be kell jelenteniük egy pénteken kiszivárgott kormányzati tervezet szerint.

tt
2012. 04. 20. 12:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Süddeutsche Zeitung című lap beszámolója szerint a gazdasági minisztérium azt javasolja, hogy az üzemanyag-forgalmazó cégeket kötelezzék az árváltozások előzetes bejelentésére, az adatok gyűjtésére és elemzésére pedig állítsanak fel egy hivatalt. A tervezett intézkedés célja, hogy a versenyhatóság hatékonyabban léphessen fel a piaci verseny védelmében.

A forgalmazóknak – beleértve a nagykereskedőket – azt is közölni kell, hogy hol, mikor, mekkora mennyiségben és milyen áron vásároltak üzemanyagot, a hivatal így teljes képet alkothat a piaci mozgásokról. A minisztérium a javaslattal az árak rendkívül sűrű változása miatt keletkezett lakossági feszültségre reagál, valamint az úgynevezett független töltőállomások panaszaira, amelyek szerint a piacot uraló nagy cégek az árképzési politikájukkal hátrányos helyzetbe hozzák őket.

Németországban az üzemanyagárak rendszerint naponta többször változnak, és mindig azokban az időszakokban emelkednek, amikor a legtöbben tankolnak. A napon belüli árkülönbség elérheti a 15 centet (45 forint). A piacvezető, a brit BP konszernhez tartozó Aral mintegy 2500 töltőállomásból álló hálózatában a cég adatai szerint tavaly 254 alkalommal csökkentették és 362 alkalommal emelték az árakat, a változás átlagos mértéke pedig meghaladta a 10 centet. Ez minden korábbinál nagyobb áringadozást jelent. 1999-ben például 43 áremelést regisztráltak, a változás mértéke alig 1-2 cent volt.

A minisztérium javaslata május elején kerül a kormány elé. A szabályozás ősszel léphet hatályba. A forgalmazók már most bírálják a tervezetet. Klaus Picard, a német ásványolaj-szövetség (MWV) ügyvezetője szerint egy „bürokratikus monstrum” jöhet létre, hiszen az országban működő 14 700 töltőállomáson árusított valamennyi üzemanyagtípus árát követni kellene, ami ráadásul csak tovább hajtaná fölfelé az árakat a bejelentési kötelezettségből fakadó ügyintézési költségek miatt.

A versenyhatóság egy tavaly bemutatott vizsgálatában arra a megállapításra jutott, hogy az üzemanyagpiacot uraló multinacionális óriásvállalatok óraműpontossággal igazítják egymáshoz áraikat, és ugyan többször csökkentenek, mint ahányszor emelnek, de a drágulás mindig nagyobb mértékű.

Az öt legnagyobb cég – a Shell, a Total és a BP, valamint Jet kutakat üzemeltető ConocoPhillips és az Esso hálózatot működtető ExxonMobil – együttvéve a bevétel 65 százalékát szerzi meg. A piacon oligopólium alakult ki, a vezető cégek között nincsen számottevő verseny – mutatta ki a hatóság az árképzés gyakorlatát elemző tanulmányában. Eszerint elsőként az Aral vagy a Shell lép, majd három óra elteltével a páros második tagja következik. Ezt követően a három további meghatározó szereplő is hozzáigazítja árait a változáshoz.

Az üzemanyagárak az utóbbi hetekben a kőolajár világpiaci emelkedésével párhuzamosan minden korábbi csúcsot megdöntöttek, a kormányra így kettős nyomás nehezedik, hiszen az üzemanyag nemcsak drága, hanem az autósokat bosszantó módon változik. A német sajtó így az utóbbi hetekben azt találgatta, hogy miként reagál a berlini vezetés. Felmerült, hogy esetleg átveszik az úgynevezett nyugat-ausztráliai modellt, amely szerint a benzinkutaknak minden nap 14 óráig jelenteniük kell egy hatóságnál, hogy másnap milyen árakat kívánnak alkalmazni. Az árakat reggel 6 órakor állíthatják be a kívánt szintre, és 24 órán keresztül tilos a változtatás. Az is felmerült, hogy az osztrák megoldást veszik át, amely szerint nem kell előre jelezni az árakat, és csökkenteni bármikor lehet, de emelni csak naponta egyszer, 12 órakor szabad.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.