„Ötszázhatvanhárom Porschét adtak el az elmúlt évben (2011 márciusa és 2012 márciusa között), 49,8 millió dollár (11,2 milliárd forint) értékben” – írta a Hafte-Szobh című napilap hivatalos vámstatisztikákra hivatkozva. A német autógyár idén 800 autót akar eladni Iránban, ami a lap szerint azt igazolja, hogy a gazdag irániak mind drágább autókat akarnak venni.
A Porsche Cayenne, Panamera és Boxter modelleket kínál, 110 ezer és 360 ezer dollár közötti áron (28-81 millió forint), amit készpénzben kell kifizetni. Rövidesen Maseratik is érkeznek az országba, 170 ezer és 220 ezer dollár közötti áron (38-50 millió forint) – mondta el egy autókereskedő. A havi átlagbér Iránban mintegy 700 dollár (158 ezer forint).
A Mercedeseket és BMW-ket felváltó felső luxuskategóriájú autók iránti igény fellobbanása akkor jelentkezett, amikor az országot a nyugati nagyhatalmak súlyos szankciókkal akarják eltéríteni vitatott atomprogramjától. A büntetőintézkedéseket gazdasági válság is súlyosbítja: az infláció hivatalosan 20 százalékos, a munkanélküliség különböző források szerint 12 és 25 százalék között mozog.
Az iráni autópiac feltörekvőben van, 14 millió gépkocsi van forgalomban a 2005-ös 6 millióval szemben, de igen védett. Évente mindössze 40 ezer gépkocsi – Porsche, Mercedes-Benz, BMW, Toyota, Kia, Hyundai, Peugeot és Renault – behozatalát engedélyezik. Az iráni autógyártás – a dél-koreai Kiával és a francia Peugeot-val és Renault-val való együttműködésben jelentősen megnőtt, tavaly 1,6 millió gépkocsit gyártottak.

Ezen múlt, hogy nem Erdő Péter lett az új pápa, hanem Prevost bíboros