Így alakítanák át a közösségi közlekedést

Az NFM tervei szerint nem lesz közlekedési holding, helyette lesz több MÁV-társaság és 6–8 Volán az MNV-n belül.

BL
2012. 04. 13. 17:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár elmondta, hogy az április 15-én életbe lépő közösségi közlekedési menetrendek összehangolásával elindult a folyamat, ezt követően a tarifa- és kedvezményrendszer átalakítása, a vállalatok átszervezése következik. A cél az, hogy hosszú távon hatékonyan és finanszírozhatóan működő közösségi közlekedési rendszer jöjjön létre.

Hegmanné Nemes Sára kifejtette: a közösségi közlekedési szolgáltatók vagyonkezelését úgy alakítják át, hogy a közszolgáltatási feladat ellátásához szükséges vagyontárgyak náluk maradjanak, a többit pedig leválasztják. A nem alaptevékenységhez kapcsolódó ingatlanok esetében rendeltetésük alapján dönt a nemzeti vagyonkezelő az üzemeltető személyéről. Az alapelv az, hogy a vagyon a közcélú feladat ellátását végzőhöz kerüljön, például a sportcélú ingatlanokat a helyi önkormányzatok kaphatják meg.

Nem lesz díjemelés


A háttérbeszélgetésen Völner Pál utalt arra, hogy a parlament előtt lévő, személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt szándékaik szerint még áprilisban elfogadják, és ez megteremti az átalakításokhoz és a hosszú távú kiegyensúlyozott működéshez szükséges jogi kereteket. Példaként említette, hogy a személyszállítási törvény kimondja majd a kötöttpályás közlekedés előnyben részesítését ott, ahol a szolgáltatás színvonala lehetővé teszi. Ez az elv már tükröződik az áprilisi menetrend összehangolásában is, ahol 30 párhuzamos, jellemzően autópályás autóbuszjárat közlekedését nem finanszírozza az állam.

A menetrendváltozással járó költségek csökkentésével kapcsolatban Völner Pál elmondta, hogy számításuk szerint a menetrendek összeghangolása révén idén 8 milliárd, éves szinten 12 milliárd forint takarítható meg többek között az üzemanyag és karbantartási költségek csökkentéséből, a járművek átcsoportosításából. Hozzátette: a teljesítménycsökkenés nem jár csoportos létszámleépítéssel, a kérdés a felszabaduló természetes elvándorlással megoldható. Fontos változás lesz a közösségi közlekedés átalakításában, hogy a költségeket ott finanszírozzák majd, ahol keletkeznek – mondta Völner Pál.

Szintén a vasúti jobb kihasználtságát és a teljes közösségi közlekedési szektor egyéni közlekedéssel szembeni versenyképességét szolgálja a személyszállítási törvény alapján kialakítandó átjárhatóbb és versenyképes tarifarendszer, amelyben az idén nem terveznek díjemelést. Az utazási kedvezményeket az év második felében alakítanák át, a 6 év alattiak, a 65 év felettiek, a fogyatékkal élők és a tanulók kedvezményezettségének megtartását kiemelt ügyként kezelik – mondta Völner Pál.

Hat–nyolc Volán lesz

Hegmanné Nemes Sára szólt arról, hogy a Volán társaságok száma még az idén 6–8-ra csökken a jelenlegi 24-ről. A tervek szerint régiós szinten kialakítandó Volán társaságok szervezeti kereteit egy munkacsoport június 30-áig kidolgozza, és év végéig a változást átvezetik a rendszeren. A vagyonpolitikáért felelős államtitkár szólt arról, hogy a Volán társaságok tavaly 13 milliárd forint veszteséget szenvedtek el a helyi közlekedésben az önkormányzatok által megrendelt, de ki nem fizetett szolgáltatások miatt is. A szaktárca és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tárgyal azokkal az érintett önkormányzatokkal a helyzet rendezéséről, amelyek készek együttműködni a helyi közlekedés biztosítása érdekében. Az egyik megoldási javaslat, hogy időszakonként előre fizessék ki az önkormányzatok a megrendelt szolgáltatás árát.

A háttérbeszélgetésen elhangzott az is, hogy a MÁV-nál a lejáró hitelek miatt 36 milliárd forint konszolidációra lenne szükség még ebben az évben, a megoldáson a Nemzetgazdasági Minisztériummal közösen dolgoznak. Völner Pál megerősítette, hogy az e-útdíj bevezetését a korábban bejelentett határidőig, 2013 közepéig tarthatónak látja, de a részletekkel kapcsolatban az Európai Bizottsággal egyeztetnek. A beszedés állami kézben marad, és vélhetően az Állami Autópálya Kezelő végzi majd. A MÁV átalakításával kapcsolatban elhangzott, hogy a tervek szerint a tulajdonosi döntéshez az előkészítést a tárca nyár közepéig elvégzi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.