Százmilliárdos bevételtől esik el hazánk, mert az országunkon áthaladó kamionáradat egynapos matricát vesz, amelynek ára a töredéke annak, amit például Ausztriában fizetnek a fuvarozók. Ezen változtatna a teherautóknak kötelező használatarányos elektronikus útdíj, melyet ötéves késéssel, a környező uniós tagállamok közül utoljára, 2013 júliusában vezethetnek be.
A rendszert először a gyorsforgalmi utakon építik ki, s a 3,5 tonnánál nagyobb teherautóknak kell fizetniük. A rendszer bővíthető lesz, így bevonhatják a díjfizetésbe az országos főutakat, és a fizetésre kötelezett járművek köre is változhat.
Lobbi
A fuvarozói lobbi legalább öt éven át sikerrel akadályozta meg az e-útdíj magyarországi bevezetését. Maga Orbán Viktor mondta el az iparkamara egy rendezvényén, hogy a kormány azért késlekedett az ügyben, mert tartott a fuvarozók ellenállásától. A lap érdek-képviseleti vezetőktől úgy értesült, hogy húszezer kisvállalkozás a létét érezte fenyegetve a díj miatt. A kormány kedvezményekkel ellensúlyozhatja jövedelmük kiesését.
A környező országokban szinte mindenütt bevezették már az e-útdíj-rendszert. Ausztriában, Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Horvátországban egyaránt létrehozták. A tét komoly, a megvalósítás színvonala meghatározhatja a fogadtatást is: északi szomszédunkban a technikai bakik fuvarosblokádhoz vezettek.