A két vállalat vezetői kedden írtak alá hatékonyságnövelő technológiai fejlesztésektől repülési biztonsági technológiai fejlesztésekig terjedő, széles körű együttműködési megállapodást – közölte kedden Jim Albaugh, a Boeing utasszállító repülőgép részlegének igazgatója Washingtonban.
Miközben a száz férőhely feletti utasszállító repülőgépek piacát a Boeing és az Airbus uralja, az üzleti gépek piacát a brazil Embraer és a kanadai Bombardier vezeti. Regionális gépeivel azonban már mindkét vállalat komoly kihívást támaszt a „két nagy”, a Boeing és az Airbus modelljeinek.
Az első pillantásra az Airbus elleni összefogásnak tűnő együttműködési megállapodás valójában a Boeing tárgyalási pozíciójának javítását szolgálja a brazil vadászgép-beszerzési tenderben. Az együttműködés bejelentése Dilma Rousseff brazil elnök Barack Obama amerikai elnöknél hétfőn tett látogatását követi, ami aláhúzza annak politikai jellegét.
A mintegy négymilliárd dolláros tenderben a Boeing F–18-as gépével a svéd Gripen és a francia Rafale/Dassault száll versenybe.
A döntés eredetileg 2009-re tervezett kihirdetését az intenzív technológia transzferben érdekelt Brazília már több alkalommal is elnapolta.