Egy évet csúszik az új berlini repülőtér megnyitása

A tervezettnél csaknem egy évvel később nyitják meg az új berlini nemzetközi repülőteret, az egykori NDK területén végzett legnagyobb beruházás idén nyár helyett jövő tavasszal készül el.

WL
2012. 05. 17. 15:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Klaus Wowereit berlini főpolgármester csütörtöki bejelentése szerint az észak-európai térség légi közlekedési csomópontjának szánt, évi 27 millió utas fogadására alkalmas repülőtéren 2013. március 17-én indulhat a forgalom. A csúszást az okozza, hogy az illetékes hatóság nem engedélyezi a csaknem 2000 futballpályányi területet elfoglaló létesítményen kiépített tűzjelző és tűzoltó rendszer üzembe helyezését, amelyen ezért tovább kell dolgozni.

A berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtér (BER) átadását 2012. június 3-ára tervezték. A munkálatok várhatóan már jövő tavasz előtt befejeződnek, de az időjárási kockázatok miatt a téli időszakban nem lehet lebonyolítani a költözést a jelenleg működő két nemzetközi reptérről az új légikikötőre – mondta Wowereit.

A BER az elavult, szűkös és bővítésre alkalmatlan tegeli és a schönefeldi repülőteret váltja majd ki. A légitársaságok – számítva az új reptér révén növekedő kapacitásra – június 3-ától jóval több berlini járatot vettek fel a menetrendbe, emiatt a következő bő háromnegyed évben tovább fokozódhat a zsúfoltság az egyébként is túlterhelt és kényszerűségből tovább működő két régi repülőtéren. A legnagyobb ügyfél, az Air Berlin légitársaság ezért azt szorgalmazza, hogy legyen rövidebb az éjszakai repülési tilalom. Jelenleg 23 és 6 óra között nem közlekedhetnek utasszállító gépek a 3,5 millió lakosú német főváros légterében. Az Air Berlin javaslata szerint az éjfél és hajnali 5 óra közötti időszakra kellene korlátozni a lakosság éjszakai nyugalmát biztosítani hivatott repülési tilalmat.

Szakértői számítások szerint a késés mintegy 350 millió euróval emeli a költségeket, amelyek egyébként is szétfeszítik az eredetileg 2,5 milliárdra tervezett keretet, a végösszeg így 3 milliárd euró körül lehet, és ebben még nincs is benne a föld alatti pályaudvar és a közeli autópályához csatlakozó úthálózat kiépítésének költsége.

További terheket okozhatnak az esetleges kártérítési perek. Kártérítést követelhetnek például a BER 150 üzlethelyiségének bérlői, akik a júniusi üzemkezdéssel számolva ütemezték beruházásaikat.

A repülőtér megépítéséről 1996-ban határoztak, a tervezés és az engedélyek beszerzése tíz évig tartott, a kivitelezés 2006-ban kezdődött. Az átadást egyszer már elhalasztották, az első tervek szerint 2011 novemberében indult volna a forgalom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.