A Magyar Nemzet értesülései szerint összesen 1,25 milliárd forint büntetést szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal egy magyar, egy osztrák és egy magyar–osztrák tulajdonú vasúttársaságra. A versenytanács határozata alapján a MÁV 100 millió, a Gyõr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) 300 millió, a Rail Cargo Hungaria (RCH) 850 millió forint büntetést kapott.
A bíróság a három vasúttársaság megbüntetéséről szóló határozatot megváltoztathatja, továbbá a cégek a bírság végrehajtásának felfüggesztését is kérhetik az illetékes Fővárosi Törvényszéken.
A vasúttársaságok kartellezése ügyében már évek óta vizsgálódott a hatóság. Az eljárást eredetileg 2008-ban a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés (Mave, majd Hungrail), a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt., a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt., a GYSEV Zrt., a CER Közép-európai Vasúti Árufuvarozási Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. és más magánvasutak ellen kezdeményezte a versenyhivatal. A GVH valószínűnek tartotta, hogy a felsorolt vállalkozások a Mave megalakulásától kezdve erőfölényükkel visszaéltek és kartelleztek. A 2008-ban megindított vizsgálat azonban nem járt eredménnyel, a kartell nem bizonyosodott be. A GVH a magánvasutakkal (CER, MMV, Train Hungary) és a Hungraillel szemben megszüntette az eljárást 2010 folyamán.
A tavaly decemberben újra „felmelegített” ügy vizsgálatai során a versenyhivatal látókörébe kerültek a MÁV és a GYSEV közös díjszabásai, amelyeket a hivatal versenykorlátozó eszközöknek minősített.
A bírság híre nehéz helyzetben érte a MÁV-ot, amelynek közös megegyezéssel távozó elnök-vezérigazgatója, Szarvas Ferenc csütörtökig tölti be posztját. Helyére az a Dávid Ilona várható, aki a GYSEV-et vezette, majd a közelmúltban lemondott. A legnagyobb mértékű büntetés pedig az osztrák állami kézben lévő, Kovács Imre vezette RCH-t sújtja – írja a Magyar Nemzet.