Problémamentesen halad a fejlesztés (x)

Hatmilliárd forintból Kőbányán épül fel a Bosch új központi bázisa, amelynek szerkezetépítési munkálatait a Swietelsky Magyarország Kft. végzi. Az általuk végzett munkálatok már a végükhöz közelednek, gyakorlatilag már csak egy parkolóház építésére van szükség ahhoz, hogy a komplexumot jövő tavasszal használatba vehesse a megrendelő. A munkálatok részleteiről, és a még hátralévő feladatokról Czunyi Csabát, a Swietelsky Magyarország Kft. fő-építésvezetőjét kérdeztük.

2012. 05. 21. 8:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Pontosan milyen munkálatokat végeznek az új Bosch-központ építésénél?
– Szerkezetépítéssel foglalkozunk, vasbetonnal és acélszerkezettel. Mivel a teljes fejlesztés egy irodaépületből, egy csarnokból, egy melléképületből és egy portából áll, ezek szerkezetét kellett elkészítenünk. Ezen épületek váza már kész van, jelenleg a csarnok alaplemeze készül. Most ennek készítése mellett arra várunk, hogy elindulhasson a melléképület kivitelezése. Ez talán nyáron kezdődik meg. Az ütemezés a megrendelő igényének megfelelően történik, ezért először az irodaépületet és a csarnokot kell megépíteni, majd az ezek használatbavételéhez szükséges parkoló megépítésére kerül sor. Erre várhatóan az idei év második felében fog sor kerülni. Ha pedig minden rendben lesz, a teljes fejlesztés év végére, jövő év elejére már kész is lehet.

– Mennyire illeszkedik ez a fejlesztés a cég profiljába?
– Abszolút illeszkedik, hiszen a Swietelsky Magyarország különböző részlegei közül mi az épületek tartószerkezeteinek építésével, azaz vasbeton és acélszerkezetek kivitelezésével foglalkozunk. Ez egy vasbeton vázas épület, acélfelépítménynyel, ami a mi szakterületünk. Mi tehát felépítjük az épületek vázszerkezetét, ezt követően pedig már további alvállalkozók folytatják az építkezést. Szeretnénk a befejező munkálatokban is részt venni, és ezekben is szerződéshez jutni.

LE AZ ALAPOKIG
A Swietelsky Magyarország a Bosch új irodaházának, műhelyépületének és portájának szerkezetépítési munkálatait végezte, beleértve az alapozás egy részét, a szükséges földmunkák elvégzését, a monolit és előre gyártott szerkezetek készítését, valamint az acélszerkezet építését. Maga az iroda földszintből, plusz egy háromszintes, előre gyártott vasbetonból készült lapos tetős épületből áll. Az épület szintjei 2500 négyzetméteresek, ami egyben azt is jelenti, hogy az iroda teljes alapterülete összesen mintegy tízezer négyzetméteres lesz. Az iroda mellé műhelyépület is kerül, ami a gyakorlatban egy egyszintes, daruzott előre gyártott vasbeton csarnokot jelent. Ennek szerkezete az irodához hasonlóan már el is készült, ahogyan a szintén a fejlesztéshez tartozó portaépületé is. Ez utóbbi épület felülbordás monolit alaplemezzel és teherhordó falazott körítőfalakkal készült.

– Mekkora lesz és milyen funkciót tölt majd be a fejlesztés legnagyobb épülete?
– A legnagyobb épület egy négyszintes, szintenként 2500 négyzetméteres irodaépület lesz, amelyhez egy csarnok is kapcsolódik. Tudomásunk szerint itt kísérleti kutatással foglalkozik majd a megrendelő. Emellett elkészült már a portaépület szerkezete is, a melléképület elkészítése pedig még hátravan. A Bosch egyébként az épület mellett egy nagyobb bővítést is tervez, és úgy tudjuk, hogy a komplexumhoz tartozó melléképület majd azzal együtt készül el.

– A központ szerkezeti kivitelezéséhez miért pont a Swietelsky Magyarországot választották?
– Pályázatot hirdettek, mi pedig egy többfordulós tárgyalást követően nyertük meg a munkát. Magát a versenyeztetést a Bosch német beruházási részlege intézte, egy magyar tervező- és egy bonyolítócég bevonásával. Magát a döntést a tulajdonoshoz közeli német szakemberek hozták meg.

– Ahhoz miért ragaszkodtak, hogy az épület szerkezete részben előre gyártott vasbeton szerkezettel készüljön?
– Ez a Bosch tervezési kötöttsége, már több épületüket is így terveztették. Részünkről a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a pilléreket, gerendákat, homlokzati fal- és födémelemeket egy üzemben előre gyártjuk, majd ideszállítjuk. Ezeket az elemeket autódaruval a helyükre emeljük, majd a kapcsolódó betonelemeket már a helyszínen építjük hozzá. Mindez magát az építkezést gyorsítja, a felületi megjelenést pedig egységessé teszi.

– Hány ember dolgozik ezen a fejlesztésen a Swietelsky részéről?
– Változó, de amikor a legtöbben voltunk, akkor közel hatvanan dolgoztunk. Érdemes kiemelni azt is, hogy az előre gyártott szerkezet miatt kollégáink autódarukat is használtak, a legintenzívebb munkafázisban öt autódaru is volt egyszerre a helyszínen, kiegészítve 4-5 önjáró kosaras emelőgéppel.

– Késés egyáltalán nem volt?
– Nem, a kivitelezéssel mindig jól haladtunk, az ütemtervet egyedül a január végétől február közepéig tartó nagy hideg lassította, amikor mintegy húsz napra le kellett állnunk. A viszonylag feszesre szabott határidőt ezzel a módosítással szerencsésen tartani tudtuk.

– Miért volt szükség a téli leállásra?
– Azért, mert túlzott hidegben nem lehet szabadtéren betonozni, ilyenkor hőmérséklettől függően különböző intézkedésekre van szükség. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egyrészt vegyszerezzük a betont, másrészt pedig fűtjük a beton keverése során az alapanyagokat, illetve az elkészült szerkezetet. Amennyiben nulla fok alá csökken az átlaghőmérséklet, teljesen le is kell állnunk, főleg ha éjszaka mínusz öt-tíz fok alá csökken a hőmérséklet – ez pedig idén többször is előfordult. Emiatt volt szükség a húsznapos teljes leállásra. Szerencsére azonban a Bosch is fontosnak tartotta a szakszerű kivitelezést és a garantált minőségű munkát, így megértette és elfogadta a kényszerű leállást.

HATALMAS BERUHÁZÁS
Jól szemlélteti a Bosch beruházásának nagyságrendjét az a tény, hogy a vállalat tavaly megkezdett új központi bázisának megépítésére mintegy hat milliárd forintot költ, az így elkészülő Budapesti Fejlesztési Központhoz pedig már tavaly leszerződtette a hatszázadik mérnökét is. Maga a létesítmény amellett, hogy helyet ad a Bosch központjának, a cég több más részlegének is otthont nyújt. Itt lesz például a társaság gépjármű-felszerelések és elektromos kéziszerszám üzletágaknak, adminisztrációs osztályoknak, valamint a budapesti Bosch Rexroth Kft.-nek külön központja is. Magára az építkezésre azért volt szükség, mert a Bosch Budapesti Fejlesztési Központja jelenleg bérelt épületben működik a Gyömrői úton. A Bosch ugyanakkor hosszú távon is elkötelezett Magyarország mellett, így saját tulajdonban lévő központot szeretett volna. Nem véletlen tehát, hogy a építkezés kezdetét megelőzően a technológiák és szolgáltatások vezető beszállítója egy csaknem 32 ezer négyzetméteres telket vásárolt meg jelenlegi telephely mellett. Az új beruházás jelentőségét, valamint a Bosch elkötelezettségét az új munkahelyek teremtése mellett már az építkezés tavalyi alapkőletételén is méltatta Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár. – őszinte örömmel tölt el, hogy a Bosch újabb jelentős beruházást indított hazánkban. Ez is azt bizonyítja, hogy megéri Magyarországon befektetni és hosszú távon gondolkodni. Támogatunk minden olyan kezdeményezést, ami értéket teremt, a munkára, a valódi teljesítményekre épül. A Bosch ebben élenjáró Magyarországon – fogalmazott a szakpolitikus.

– A hatvanfős csúcslétszám mihez kellett?
– Kettős volt a feladatunk. Egyrészt el kellett készítenünk a monolit szerkezeteket, azaz a helyszínen készített vasbeton épületelemeket. Ehhez zsaluzási, betonacél-szerelési, betonozási, majd betonkozmetikai munkákat kellett elvégezni. Ilyenek voltak a lépcsőházak és a födémek egyes területei, illetve ilyenek most az alaplemezek. A másik nagy feladatunk az előre gyártott szerkezetszerelés, amelyhez az elemek gyárban készülnek – esetünkben Dunaújvárosban és Kecskeméten. Ezek összeszerelése viszont már az építési helyszínen történik, így ehhez is helyi munkaerőre volt szükségünk. A két munkanemet úgy kellett ütemeznünk, hogy az párhuzamosan és összehangoltan folyjék, mivel az előre gyártott szerkezet csak a monolit részekkel összeépülve állékony, azaz a megfelelő összekapcsolás nélkül „nem áll meg a lábán”.

– Mennyire könnyű ma jó munkaerőt találni?
– Az elmúlt három évben, azaz amióta válság van, nagyjából állandó gárdával dolgozunk. Ez egyben azt is jelenti, hogy új felvételek nem voltak, és bár időközben néhány munkatársunk nyugdíjba ment, egy összeszokott csapattal dolgozunk, amelynek folyamatosan munkát tudunk biztosítani.

– Még milyen feladatok állnak önök előtt?
– Egy héten belül befejezzük az alaplemezek elkészítését, aztán várunk arra, hogy megindíthassuk a melléképület építését. Másrészt, mivel úgy érezzük, hogy a Bosch eddig meg volt velünk elégedve, arra is számítunk, hogy a cég megkeres bennünket a készülő parkolóház pályázatával. Várjuk tehát e dokumentum közzétételét, és reméljük, hogy a parkoló szerkezetének megépítésére megfelelő árat tudunk adni.

– Pontosan milyen parkolóépületről van szó?
– Szintén előre gyártott épületről, mivel ennek az épületnek is viszonylag gyorsan kell elkészülnie. Gyakorlatilag már idén őszre vagy télre be kellene fejezni, ugyanis az így kialakított parkolószám szükséges ahhoz, hogy az irodaépület jövő tavasszal megkaphassa a használatbavételi engedélyt.

– Ami egyben azt is jelenti, hogy jövő tavasszal a Bosch új központja már meg is kezdheti működését.
– Igen, és ennek várhatóan nem lesz semmi akadálya.

– Azt tudjuk, hogy a Bosch miért éppen ezt a helyet választotta új központja helyszínéül?
– Ez a terület egyrészt a fővároson belül van, másrészt azért, mert a cégnek sikerült a környező telkeket is megvásárolnia. Mindez értelemszerűen segíti azt, hogy a társaság a későbbiekben is folyamatosan fejleszthessen. Jól mutatja ezt az, hogy itt tavaly ősszel az eredeti elképzelés szerint egy irodaépület csarnokkal és egy melléképület, a kettő között pedig egy felszíni parkoló épült volna. Időközben a Bosch megvásárolta a szomszédos telkeket is, így a parkoló helyére további irodaházat, míg az új területre parkolóház és egy kis park építését is tervezi.

– Az eddigi munkálatok elvégzéséhez mennyi nyersanyagra volt szükségük?
– Az előre gyártott szerkezetbe összesen körülbelül 2100 köbméter beton került, a monolit szerkezetbe hozzávetőlegesen 5500 köbméter. Ezekbe a vasbeton szerkezetbe összesen 750 tonna betonacélt szereltünk be. Ezenkívül még 100 tonnányi szerkezeti acélt is felhasználtunk.

– Ez az építkezés nagyságát tekintve mennyire számít kiemelkedő mennyiségnek? Illetve maga a fejlesztés mennyire számít kiemelkedőnek a mai piaci helyzetben?
– A Swietelsky már ennél jóval nagyobb szerkezeteket is kivitelezett, ám mivel ma Magyarországon kevés a jelentős szerkezetépítés, ez a fejlesztés jelenleg már csupán nagyságrendje miatt is kifejezetten jó munkának számít.

– Mit várnak magától a fejlesztéstől?
– Az elmúlt fél év azt mutatja, hogy a Bosch Magyarországon folyamatos fejlesztéseket végzett, az elmúlt öt évben az országban több helyen is épített új létesítményeket. Reméljük, hogy nem ez lesz az utolsó közös munkák, és mi is be tudunk kerülni abba a körbe, amelyre biztosan számíthatnak az elvárásaik teljesítésében. Másrészt fontos az is, hogy bár 2003-as indulásunk óta már jelentős referenciákkal rendelkezünk, a Boschsal eddig nem volt kapcsolatunk.

MÚLT ÉS JELEN
A hazánkban tízezer négyzetméteres új központot építő Bosch tavaly ünnepelte fennállásának 125. évfordulóját. A társaság gépjármű- és ipari technológia, valamint a fogyasztási cikkek és az épülettechnológia terén több mint 300 ezer munkatárssal 51,5 milliárd euró árbevételt ért el 2011-ben. Maga a Bosch-csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő több mint 350 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a cég körülbelül 150 országban van jelen. A társaság tavaly mintegy 4,1 milliárd eurót költött kutatásra és fejlesztésre, és világszerte mintegy 4100 szabadalmi kérelmet nyújtott be.

– A Bosch központja mellett milyen egyéb folyamatban lévő munkái vannak a cég szerkezetépítő részlegének?
– Több ilyen is van, a teljesség igénye nélkül: Szolnokon épp most fejeztük be a Hetényi Géza Kórház átalakítását, foglalkozunk a Zeneakadémia átépítésével. Emellett Nagykanizsán reményeink szerint hamarosan indul egy szennyvíztisztítótelep-építési munkánk, a fővárosi Pusztaszeri úton pedig jövőre készülünk el egy lakópark átépítésével. Ezt a kivitelezést az Erste Ingatlan megbízásából végezzük. Itt egy 90 lakásos rózsadombi társasházat – amely valójában egy volt diplomata-lakótelep – építünk át. Az épületeket gyakorlatilag a vasbeton vázig le kell bontanunk, a szerkezetét át kell építenünk, majd generálrészlegünk luxuslakásokat fog kialakítani.

– Hogy tud egy építőipari vállalat a válság ellenére ennyire stabil lábakon állni?
– Cégünk nagy szakmai tapasztalattal bíró, elkötelezett műszaki és fizikai szakembergárdával rendelkezik, ami megalapozza munkáink gazdasági eredményességét, és megrendelőink megelégedettségét. Ebben a munkában biztos hátteret nyújt a társaság felkészült menedzsmentje, és nem utolsósorban osztrák anyacégünk. Az építési piacon való eredményes szereplésünket segíti az is, hogy az építőipar teljes spektrumában – közmű-, mély- és magasépítés, illetve metró- és vasútépítés – rendelkezünk kivitelezői kapacitással.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.