Terítéken a Mol álláspontja

A Nabucco konzorcium vezető testületének ülésein vitatják meg a Mol álláspontját a Nabucco projekttel kapcsolatban.

LM
2012. 05. 13. 8:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mol április 23-án jelentette be, hogy a Nabucco projekttel kapcsolatban több bizonytalanság merült fel, amelyeket nehéz lenne figyelmen kívül hagyni. A Mol szerint a projekt esetében mind a finanszírozási háttér, mind pedig a gáz forrása bizonytalan. 2003 óta a projekt megvalósítási költségei folyamatosan növekednek, ugyanakkor még mindig nem világos, hogy mennyi lesz a végösszeg. Másrészről a projekt vezetése a mai napig nem tudott olyan gázforrást találni és biztosítani, amely elegendő gázzal látná el a vezetéket – vélekedik a Mol.

Christian Dolezal kiemelte: nagyra becsülik, hogy magyar tagja is van a Nabucco konzorciumnak, és egyelőre nem kaptak írásbeli értesítést arról, hogy a Mol 100 százalékos leányvállalata, az FGSZ Földgázszállító Zrt. kiszáll a projektből. Hozzáfűzte, hogy a sajtóban ezzel kapcsolatban megjelent híreket nem kommentálja. A szóvivő jelezte, hogy a részvényesek a Nabucco konzorcium vezető testületének ülésein vitatják meg a kérdést. Christian Dolezal hangsúlyozta, a részvényesek mindegyike hangot adhat kétségeinek; ezeket meg kell, és – jelen esetben a Mol álláspontját – meg is fogják vitatni az igazgatótanácsi ülésen.

384 kilométer

A Nabucco magyarországi szakaszáról elmondta, hogy az körülbelül 384 kilométer hosszú lesz, s hangsúlyozta, hogy a Nabucco megépítése a magyar iparnak is előnyös, a gázszállítás megindulása után pedig jelentős bevételeket jelent. Az, hogy a kivitelezés pontosan mikor kezdődik, az a termelőkön múlik. Kiemelte, hogy a Nabucco projekt a tranzitállamok, köztük Magyarország által aláírt és ratifikált szerződésen alapszik, ez pedig erős és egyedi jogi kereteket teremt a hitelezők, a termelők és gázszállítók számára.

Költségvetés

Szólt arról is, hogy egy, már jóváhagyott költségvetés mentén dolgoznak a projekt megvalósításán. Kifejtette, hogy a Törökország és az ausztriai Baumgarten között tervezett, 3900 kilométeres vezeték becsült költsége 8 milliárd euró, és azok a sajtóhírek, amelyek ennél többről szólnak, olyan „spekulációk”, amelyeket ő nem kommentál. A költségek felülvizsgálata jelenleg is folyik. Ha a Nabucco rövidebb szakasza, az OMV által felvetett, körülbelül 1300 kilométer hosszú Nabucco West valósul meg, akkor alacsonyabb lesz a költségvetés, de erről a részvényesek döntenek – mondta Christian Dolezal.

Nabucco West

A kommunikációs igazgató közölte: hamarosan hivatalos ajánlatot nyújtanak be a Nabucco Westre vonatkozóan az azerbajdzsáni Shah Deniz mező kiaknázását végző konzorciumnak, amely várhatóan még idén nyáron dönt arról, hogy elfogadja-e az ajánlatot. Végleges döntés arról, hogy mely vezeték szállítsa az azeri gázt Európába, 2013-ban várható. Christian Dolezal hozzátette, hogy a végleges döntés után 3-4 éven belül tudja megépíteni a konzorcium a gázvezetéket.

A NIC „gyümölcsöző” tárgyalásokat folytat a Bayerngaszal a beruházáshoz való csatlakozásról – erősítette meg Christian Dolezal, hozzátéve, hogy részleteket a tárgyalások lezárultáig nem mondhat, de még idén döntés születhet a német cég csatlakozásáról.

A Nabucco Gas Pipeline International GmbH 2004 júniusában jött létre a Nabucco gázvezeték fejlesztése, megépítése és működtetése céljából. A tulajdonosai a Nabucco részvényesei: az osztrák OMV, a Mol, a román Transgaz, a bolgár Bulgargaz Holding, a török Botas és a német RWE.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.