Felmérésük szerint szinte minden család asztalára kerül rendszeresen zöldség és gyümölcs, a legnépszerűbb az alma, legnagyobb mennyiségben pedig burgonyát vásároltak. A piackutató intézet adatai alapján tavaly egy átlagos magyar háztartás 93 kilogramm gyümölcsöt és 156 kilogramm zöldséget vásárolt.
A beszerzésben továbbra is fontos szerepet játszanak a tradicionális kereskedelmi csatornák, a piacokon és a zöldség-gyümölcs üzletekben realizálódott a teljes zöldségforgalom közel fele, illetve a gyümölcsforgalom harmada. A legkedveltebb gyümölcsök közé tartozik az alma, a barack, a dinnye, a banán, a narancs és a mandarin. Ez a hat gyümölcs adja a teljes eladott mennyiség döntő részét.
Az alma a sztár
A déligyümölcsök forgalma az év során egyenletesen oszlik el, kivéve a karácsonyi időszakot, amelyet felfutás jellemez. Az idénygyümölcsök – eper, cseresznye, meggy és barack – befőzési szezonra eső forgalma a teljes év során eladott mennyiség ötödét tette ki.
A legnépszerűbb gyümölcs, az alma mind a forgalomnak, mind az eladott mennyiségnek közel 20 százalékát teszi ki éves szinten. A háztartások 8-9 naponta vásárolnak valamilyen gyümölcsöt, egy vásárlás alkalmával átlagosan 2 kilogramm kerül a kosárba. Az átlagmennyiséget jelentősen megemeli a nyári időszakban a dinnyevásárlás, a befőzéshez vásárolt nagyobb mennyiségű gyümölcs, illetve a nagyobb kiszerelésben – elsősorban szupermarketekben és hipermarketekben népszerű – vödörben megvásárolható narancs és mandarin.
A GfK Hungária felmérése szerint a burgonya meghatározó eleme a napi fogyasztásnak, a teljes eladott zöldségmennyiség harmadát teszi ki, míg árszintjéből adódóan a forgalomból alig 20 százalékkal részesedik. A háztartások zöldséget gyakrabban vesznek, mint gyümölcsöt, átlagosan hetente 1-2 alkalommal a kosárba kerül valamilyen zöldségféle, leggyakrabban paradicsom vagy paprika – olvasható az intézet közleményében.