Jelenleg már hozzávetően 50 termelői piac működik, de akár több 100-nak is lenne létjogosultsága – állítja a mérnök, informatikus végzettségű Szilágyi Zsolt, a Helyi Piac civil mozgalom fő kezdeményezője. Számítása szerint ezek az árusítóhelyek évi több 100 milliárd forintos forgalmat bonyolíthatnának, rövidre zárva a termelőtől a vevőig vezető utat. A kereskedői lánc ugyanis gyakran indokolatlanul hosszú, egy szakmai körökben ismert élelmiszerkilométer-mutató szerint például egy csomó sárgarépa átlag csaknem 2000 kilométert utazik a konyhakerttől a háziasszony kosarába, miközben az ára csak emelkedik.
Mégis sok éven át a döntéshozók – ismeretlen érdekektől vezérelve – inkább akadályozták a termelői piacok életre hívását – állítja Szilágyi Zsolt. Azonban éppen a fokozódó civil nyomás következtében mára változott a helyzet. „E fordulat a vidék megerősödését is felgyorsíthatja, mert az őstermelő és a fogyasztó egymásra találása mindkét fél számára kedvez” – szögezte le a szakértő.
A nyaralók is kedvelik
A Balaton-felvidéken a káptalantóti Liliomkert nevű ökopiac mára országos hírnévre tett szert, vasárnaponként gyakran 10 ezer látogató is megfordul itt, hogy a környéken termő zöldséget, gyümölcsöt, házikenyeret, a kézművesek portékáját mustrálja és megvegye. A piac alapítója, a biológus-mérnök Harmathy Ildikó szerint itt a gyakorlat túllépett a megmerevedett szabályokon. A Zánka felé vezető út mentén lévő terület ugyanis szántó besorolású, ezért a hatóságokkal folyamatosan küzdelmet kell vívni a piac fennmaradásáért. Holott a Liliomkert, akár a többi helyi piac, fontos szerepet játszik a háztáji gazdaságok életben maradásában és a plázák gyakran kétes minőségű élelmiszerével szemben az egészséges hazai termékek kínálatának növelésében.
Különösen a nyaralók körében kedvelt a szombatonként a tihanyi Akasztófa-dombi parkolóban berendezkedő piac, amelyet egy erre a célra alakult gazdasági társaság működtet. Vezetője, Pálfi Zsolt elmondta: főként a kistérségből idehozott, még harmatos gyümölcsök, a frissen fejt tej, házias ízű sajtok, kolbászok vásárlására már törzsközönség is kialakult. A magas minőség garantálására a piac vezetői csak a megbízható árusokat engedik be, és a konkurencia egyensúlyának fenntartására törekednek. A kézművesek is csak a művészi igény szerinti remekeiket rakhatják ki az alkalmi asztalokra. A piaci forgatag egyúttal a nyaralóközönség és a helyi lakosok közötti kapcsolatok megteremtésére is jó alkalmat jelent – fogalmazott.

















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!