MÁV–Stadler megállapodás, jönnek az új motorvonatok

A Stadler vasútijármű-gyártó cég a MÁV-Start Zrt.-nek 42, a GYSEV Zrt. részére 6 elővárosi motorvonatot szállít.

MD
2013. 03. 19. 18:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A beszerzés összértéke mintegy 267 millió euró, amelyet teljes egészében európai uniós forrásokból finanszíroznak majd a 2007–2013. évi Közlekedési Operatív Program keretében. Az aláíráson Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára hangsúlyozta: a korszerű motorvonatok beszerzése hozzájárul a magyar vasút fejlődéséhez, és támogatja a kormánynak azt a szándékát, hogy a vasútnak vezető szerepe legyen a közösségi közlekedésben.

Kiemelte: a 2007–13. évi uniós fejlesztési időszakban Magyarországnak 600 milliárd forint forrás áll rendelkezésére vasútfejlesztésre, ennek 80 százaléka, 467 milliárd forint már kivitelezés, illetve előkészítés alatt áll. Az államtitkár kijelentette: Magyarország teljes egészében lehívja a vasúti fejlesztésekre rendelkezésre álló forrásokat is. Hegmanné Nemes Sára szólt arról, hogy az Új Széchenyi Terv keretében 239 kilométeren végeznek vasúti pályán nettó 300 milliárd forint fejlesztést a Közlekedési Operatív Programban.

A kormány tavaly december 17-én kötött stratégiai együttműködési megállapodást a Stadler Rail Csoporttal Budapesten. Az aláírási ünnepségen Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára elmondta: nem túlzás azt mondani, hogy Magyarország Európa egyik járműgyártási fellegvárává vált, és ezt a folyamatot a kormánynak folyamatosan erősítenie kell.

 

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a beszerzés a vasúttársaság modernizációs programjának része. A MÁV 2006-ban már vásárolt 60 Flirt motorvonatot, ezek közlekedtetésével javult a szolgáltatás minősége.

Ungvári Csaba, a MÁV-Start vezérigazgatója elmondta, hogy a társaság kötelékében forgalomba álló új járművek a jelenlegi tervek szerint a Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Esztergom, Budapest–Szob, Budapest–Veresegyház–Vác és Budapest–Cegléd–Szolnok vonalakon közlekednek majd.

Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója emlékeztetett arra, hogy cégük a mostani beszerzésen túl nemrégiben 4 Flirt vonatot vásárolt, amelyből az első decembertől már utasokat szállít.

Dunai Zoltán, a Stadler Rail csoport országigazgatója kiemelte: a Flirt járműcsalád 112 darabos flottaállománnyal lesz jelen 2015-től a magyar vasúton. Elmondta: a MÁV-Startnak a 42, a GYSEV-nek a 6 Flirt vonatot határidőre leszállítják. Az első szerelvények 2014 áprilisában érkeznek, és 2015. szeptember 30-áig az utolsókat is leszállítják.

Az országigazgató elmondta, a Stadler-csoport jelenleg Magyarországon 400 alkalmazottat foglakoztat három telephelyén. Jelentős fejlesztéseket hajtanak végre a szolnoki gyárukban, a beruházást április 18-án adják át, és megtiszteltetésnek érzik, hogy a magyar miniszterelnök avatja fel a létesítményt. A fejlesztések eredményeképpen 2015-re 750-800-an dolgoznak majd a Stadler magyarországi érdekeltségeinél. Az MTI-nek Dunai Zoltán elmondta: a mostani beszerzés azért drágább a MÁV-nak korábban szállított Flirt járműveknél, mert az újakba beépítik például az ETCS–2 vonatbefolyásoló rendszert.

A MÁV-Start Zrt. és a GYSEV Zrt. közös ajánlatkérőként tavaly novemberben indított nyílt közbeszerzési eljárást korszerű alacsonypadlós villamos motorvonatok beszerzésére. A közbeszerzés eredményét az ajánlatkérők 2013. február 26-án hirdették ki, amelynek értelmében az összesen 48 elővárosi motorvonatot a Stadler Bussnang AG szállíthatja le. A járművek egységára 5,558 millió, a beszerzés összértéke 266,784 millió euró.

A Stadler Rail Csoport három leányvállalatán keresztül 2005 óta van jelen Magyarországon. Az első leányvállalat alapítása óta a Stadler összesen 12,5 milliárd forintot fektetett be az országban, aminek eredményeképpen Pusztaszabolcson létrejött Európa egyik legkorszerűbb és leghatékonyabb vasútijármű-karbantartó bázisa, továbbá Szolnokon egy, a legmodernebb technológiával felszerelt gyárat is alapított a cégcsoport alumínium vasúti kocsiszekrények gyártására.

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület keddi közleményében úgy véli, legalább 70-80 háromszáz ülőhelyes, ugyanennyi kétszáz és mintegy 40 száz-százötven ülőhelyes villamos motorvonatot kellene még beszerezni. Ezzel lehetővé válna a mozdonyos vontatás kiváltása, a személyvonatokban közlekedő elöregedett, korszerűtlen kocsik lecserélése és a gazdaságosabb üzemeltetés – írja a szervezet, megjegyezve, hogy ezekkel a beszerzésekkel mintegy 650-700 személykocsit és 120 mozdonyt lehetne selejtezni. A Hungrail közleményében a vasúti személykocsipark korszerűsítési folyamatában kiemelkedően fontos állomásnak nevezte a MÁV, a GYSEV és a Stadler közötti szerződések aláírását.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.