MÁV–Stadler megállapodás, jönnek az új motorvonatok

A Stadler vasútijármű-gyártó cég a MÁV-Start Zrt.-nek 42, a GYSEV Zrt. részére 6 elővárosi motorvonatot szállít.

MD
2013. 03. 19. 18:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A beszerzés összértéke mintegy 267 millió euró, amelyet teljes egészében európai uniós forrásokból finanszíroznak majd a 2007–2013. évi Közlekedési Operatív Program keretében. Az aláíráson Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára hangsúlyozta: a korszerű motorvonatok beszerzése hozzájárul a magyar vasút fejlődéséhez, és támogatja a kormánynak azt a szándékát, hogy a vasútnak vezető szerepe legyen a közösségi közlekedésben.

Kiemelte: a 2007–13. évi uniós fejlesztési időszakban Magyarországnak 600 milliárd forint forrás áll rendelkezésére vasútfejlesztésre, ennek 80 százaléka, 467 milliárd forint már kivitelezés, illetve előkészítés alatt áll. Az államtitkár kijelentette: Magyarország teljes egészében lehívja a vasúti fejlesztésekre rendelkezésre álló forrásokat is. Hegmanné Nemes Sára szólt arról, hogy az Új Széchenyi Terv keretében 239 kilométeren végeznek vasúti pályán nettó 300 milliárd forint fejlesztést a Közlekedési Operatív Programban.

A kormány tavaly december 17-én kötött stratégiai együttműködési megállapodást a Stadler Rail Csoporttal Budapesten. Az aláírási ünnepségen Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára elmondta: nem túlzás azt mondani, hogy Magyarország Európa egyik járműgyártási fellegvárává vált, és ezt a folyamatot a kormánynak folyamatosan erősítenie kell.

 

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a beszerzés a vasúttársaság modernizációs programjának része. A MÁV 2006-ban már vásárolt 60 Flirt motorvonatot, ezek közlekedtetésével javult a szolgáltatás minősége.

Ungvári Csaba, a MÁV-Start vezérigazgatója elmondta, hogy a társaság kötelékében forgalomba álló új járművek a jelenlegi tervek szerint a Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Esztergom, Budapest–Szob, Budapest–Veresegyház–Vác és Budapest–Cegléd–Szolnok vonalakon közlekednek majd.

Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója emlékeztetett arra, hogy cégük a mostani beszerzésen túl nemrégiben 4 Flirt vonatot vásárolt, amelyből az első decembertől már utasokat szállít.

Dunai Zoltán, a Stadler Rail csoport országigazgatója kiemelte: a Flirt járműcsalád 112 darabos flottaállománnyal lesz jelen 2015-től a magyar vasúton. Elmondta: a MÁV-Startnak a 42, a GYSEV-nek a 6 Flirt vonatot határidőre leszállítják. Az első szerelvények 2014 áprilisában érkeznek, és 2015. szeptember 30-áig az utolsókat is leszállítják.

Az országigazgató elmondta, a Stadler-csoport jelenleg Magyarországon 400 alkalmazottat foglakoztat három telephelyén. Jelentős fejlesztéseket hajtanak végre a szolnoki gyárukban, a beruházást április 18-án adják át, és megtiszteltetésnek érzik, hogy a magyar miniszterelnök avatja fel a létesítményt. A fejlesztések eredményeképpen 2015-re 750-800-an dolgoznak majd a Stadler magyarországi érdekeltségeinél. Az MTI-nek Dunai Zoltán elmondta: a mostani beszerzés azért drágább a MÁV-nak korábban szállított Flirt járműveknél, mert az újakba beépítik például az ETCS–2 vonatbefolyásoló rendszert.

A MÁV-Start Zrt. és a GYSEV Zrt. közös ajánlatkérőként tavaly novemberben indított nyílt közbeszerzési eljárást korszerű alacsonypadlós villamos motorvonatok beszerzésére. A közbeszerzés eredményét az ajánlatkérők 2013. február 26-án hirdették ki, amelynek értelmében az összesen 48 elővárosi motorvonatot a Stadler Bussnang AG szállíthatja le. A járművek egységára 5,558 millió, a beszerzés összértéke 266,784 millió euró.

A Stadler Rail Csoport három leányvállalatán keresztül 2005 óta van jelen Magyarországon. Az első leányvállalat alapítása óta a Stadler összesen 12,5 milliárd forintot fektetett be az országban, aminek eredményeképpen Pusztaszabolcson létrejött Európa egyik legkorszerűbb és leghatékonyabb vasútijármű-karbantartó bázisa, továbbá Szolnokon egy, a legmodernebb technológiával felszerelt gyárat is alapított a cégcsoport alumínium vasúti kocsiszekrények gyártására.

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület keddi közleményében úgy véli, legalább 70-80 háromszáz ülőhelyes, ugyanennyi kétszáz és mintegy 40 száz-százötven ülőhelyes villamos motorvonatot kellene még beszerezni. Ezzel lehetővé válna a mozdonyos vontatás kiváltása, a személyvonatokban közlekedő elöregedett, korszerűtlen kocsik lecserélése és a gazdaságosabb üzemeltetés – írja a szervezet, megjegyezve, hogy ezekkel a beszerzésekkel mintegy 650-700 személykocsit és 120 mozdonyt lehetne selejtezni. A Hungrail közleményében a vasúti személykocsipark korszerűsítési folyamatában kiemelkedően fontos állomásnak nevezte a MÁV, a GYSEV és a Stadler közötti szerződések aláírását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.