Kimeríthetetlen a termékbemutató vállalkozásokat szervezők fantáziája. Manapság úgy igyekeznek elcsábítani a tájékozatlan fogyasztókat – akik az esetek jó részében kevésbé figyelmes nyugdíjasok vagy tartósan beteg emberek –, hogy külföldi cégek hazai leányvállalataként hirdetik magukat.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatal (NFH) honlapján megjelent legújabb híradás egy olyan konkrét esetet tartalmaz, amikor a magát németországi székhelyűnek kiadó vállalkozás (Hardenbergplatz 8. 10787 Berlin, Medicare GmbH) egy siófoki postafiókos címet jelölt meg azzal, hogy oda lehet küldeni a reklamációkat. A 30 darab táplálékkiegészítő tablettáért és rizskoncentrátumért közel hatvanezer forintot fizető vásárló igen gyorsan rájött, hogy becsapták.
Ugyanis sem magyar nyelvű tájékoztatót, sem arra vonatkozó igazolást nem talált a termék mellett, hogy milyen gyógyhatás tulajdonítható a szernek. Ezért három nappal a vásárlást követően vissza akarta küldeni a termékeket – amire a jogszabályok lehetőséget nyújtanak számára –, de természetesen nyoma sem volt a cégnek a megadott címen.
Bejelentésére a Hajdú-Bihar megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége vizsgálatot indított, s megállapította, hogy az anyacég németországi címén sem található meg a vállalkozás. Sőt, a megadott külországi elérhetőség nem más, mint a berlini állatkert címe. A vizsgálat során az is kiderült, hogy a vállalkozás már korábban is hasonló módszerrel csapta be a vásárlókat, ezért a felügyelőség csalás, magánokirat-hamisítás, a fogyasztó megtévesztésének alapos gyanúja miatt rendőrségi feljelentést tett az ügyben.
Az eset tanulságait elemezve Fülöp Zsuzsanna, az NFH szóvivője azt tanácsolja a fogyasztóknak, hogy ne vegyenek részt a termékbemutatókon, mert ott igen nagy a veszélye annak, hogy becsapják őket. Az ott kínált termékek jó része például a kereskedelmi forgalomban is kapható, sokszor tizedáron.
(Hajdú Péter)
A teljes cikket a Magyar Nemzet keddi számában olvashatják.