Július 1-jén indul a HU-GO névre keresztelt e-útdíj-rendszer, amelyben az útdíjat a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik után kell majd megfizetni az autópályákon, autóutakon és főutakon. Tehát a motorkerékpárok, a személygépjárművek és az autóbuszok maradnak az e-matricás rendszerben, így ez számukra nem jelent költségnövekedést. Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. arra hívja fel a figyelmet, hogy az új rendszer igazságos és arányos díjfizetést tesz lehetővé, hiszen mindenki annyit fizet, amilyen mértékben használja a díjköteles autópályákat és főutakat, illetve amennyire terheli a környezetet.
Mindemellett a hálózaton sokat közlekedő hazai fuvarozókat adókedvezményekkel kompenzálják. Az elektronikus útdíjból származó bevétel pedig csak a közúti árufuvarozásra is alkalmas úthálózat üzemeltetésére, fenntartására és fejlesztésére használható fel.
A HU-GO bevezetése elkerülhetetlen volt, mivel a környező országokban már évek óta használatarányos útdíjrendszerek következtében jelentős mértékű tranzitforgalom terelődött át hazánk közúthálózatára. Ennek a forgalomnak a visszaszorításával a közutak terhelése csökken, ezáltal a közlekedésbiztonság helyzete is javul. Azok a fuvarozók, akik a szomszédos országok magasabb úthasználati költségei miatt vették igénybe hazánk közútjait, ezentúl vagy megfizetik a használat arányában annak költségeit, vagy más tranzitútvonalat választanak.
Ezenfelül a rendszer kedvező hatást gyakorol a közúti fuvarozással jelenleg nem versenyképes, ugyanakkor környezetbarát szállítási módokra, így a vasúti vagy folyami szállításra. Ráadásul a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, a használatarányos útdíj a fuvarok ésszerű elosztására, a fuvarozói igényeknek jobban megfelelő járműpark kialakítására készteti a fuvarozókat, és jelentősen csökkenti az üresfutások számát.
Emellett nagy hangsúlyt fektetnek a jogosulatlan úthasználók arányának visszaszorítására is. A gyakori ellenőrzések, a lebukás valószínűsége és a büntetések mértéke visszatartják majd a bliccelőket.
Az elektronikus útdíj rendszere megfelel az európai uniós technológiai követelményeknek, valamint az EETS, azaz az európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatás irányelveinek, amely lehetővé teszi, hogy a díjfizetésre kötelezettek egyetlen fedélzeti eszköz segítségével, az útdíjszolgáltató közreműködésével fizessék meg a szolgáltatásba bevont útdíjköteles elemi útszakaszok használatának ellenértékét.
Az ÁAK Zrt. azt kéri a fuvarozóktól, hogy még július 1-je előtt regisztráljanak a HU-GO internetes ügyfélszolgálati portálján (www.hu-go.hu), és csak hiteles, hivatalos forrásokból tájékozódjanak! Június 20-tól minden, az e-útdíjjal kapcsolatos fontos részlet, friss hír megtalálható a rendszer internetes ügyfélszolgálati oldalán, amely a magyar mellett számos idegen nyelven is elérhető. Az ÁAK ezenkívül türelemre inti a fuvarosokat a rendszerinduláskor esetlegesen előforduló torlódások miatt.