Igazságos rendszert teremt az e-útdíj (x)

A július 1-jén indult elektronikus útdíjrendszerben mindenki annyit fizet, amilyen mértékben használja a közutakat.

2013. 07. 01. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Július 1-jén indul a HU-GO névre keresztelt e-útdíj-rendszer, amelyben az útdíjat a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik után kell majd megfizetni az autópályákon, autóutakon és főutakon. Tehát a motorkerékpárok, a személygépjárművek és az autóbuszok maradnak az e-matricás rendszerben, így ez számukra nem jelent költségnövekedést. Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. arra hívja fel a figyelmet, hogy az új rendszer igazságos és arányos díjfizetést tesz lehetővé, hiszen mindenki annyit fizet, amilyen mértékben használja a díjköteles autópályákat és főutakat, illetve amennyire terheli a környezetet.

 

 

Mindemellett a hálózaton sokat közlekedő hazai fuvarozókat adókedvezményekkel kompenzálják. Az elektronikus útdíjból származó bevétel pedig csak a közúti árufuvarozásra is alkalmas úthálózat üzemeltetésére, fenntartására és fejlesztésére használható fel.

A HU-GO bevezetése elkerülhetetlen volt, mivel a környező országokban már évek óta használatarányos útdíjrendszerek következtében jelentős mértékű tranzitforgalom terelődött át hazánk közúthálózatára. Ennek a forgalomnak a visszaszorításával a közutak terhelése csökken, ezáltal a közlekedésbiztonság helyzete is javul. Azok a fuvarozók, akik a szomszédos országok magasabb úthasználati költségei miatt vették igénybe hazánk közútjait, ezentúl vagy megfizetik a használat arányában annak költségeit, vagy más tranzitútvonalat választanak.

Ezenfelül a rendszer kedvező hatást gyakorol a közúti fuvarozással jelenleg nem versenyképes, ugyanakkor környezetbarát szállítási módokra, így a vasúti vagy folyami szállításra. Ráadásul a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, a használatarányos útdíj a fuvarok ésszerű elosztására, a fuvarozói igényeknek jobban megfelelő járműpark kialakítására készteti a fuvarozókat, és jelentősen csökkenti az üresfutások számát.

 

 

Emellett nagy hangsúlyt fektetnek a jogosulatlan úthasználók arányának visszaszorítására is. A gyakori ellenőrzések, a lebukás valószínűsége és a büntetések mértéke visszatartják majd a bliccelőket.

Az elektronikus útdíj rendszere megfelel az európai uniós technológiai követelményeknek, valamint az EETS, azaz az európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatás irányelveinek, amely lehetővé teszi, hogy a díjfizetésre kötelezettek egyetlen fedélzeti eszköz segítségével, az útdíjszolgáltató közreműködésével fizessék meg a szolgáltatásba bevont útdíjköteles elemi útszakaszok használatának ellenértékét.

Az ÁAK Zrt. azt kéri a fuvarozóktól, hogy még július 1-je előtt regisztráljanak a HU-GO internetes ügyfélszolgálati portálján (www.hu-go.hu), és csak hiteles, hivatalos forrásokból tájékozódjanak! Június 20-tól minden, az e-útdíjjal kapcsolatos fontos részlet, friss hír megtalálható a rendszer internetes ügyfélszolgálati oldalán, amely a magyar mellett számos idegen nyelven is elérhető. Az ÁAK ezenkívül türelemre inti a fuvarosokat a rendszerinduláskor esetlegesen előforduló torlódások miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.