Már az első hét után látszik az e-útdíj haszna

A 300 ezer úthasználónak mindössze egy százaléka reklamált az e-útdíj bevezetésének első hetében, de a fedélzeti eszközök szaporodásával a problémák csökkennek.

MD
2013. 07. 08. 16:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Völner Pál közölte azt is: az első heti útdíjbevétel meghaladta a 2,8 milliárd forintot, a díj nagysága versenyképessé teszi a vasutat a közúti szállítással szemben. A rendszer pozitív hatása az is, hogy a nyugati határ mentén haladó teherautóknak nem éri meg kitérőt tenniük Ausztriából Magyarországra az olcsóbb úthasználat miatt – tette hozzá az államtitkár.

Az országhatárokon napi 24 órában az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. több mint 200 munkatársa segíti a kamionvezetőket, főleg a külföldieket – erről Kibédi-Varga Lajos, a társaság szakmai projekt szóvivője beszélt a tájékoztatón.

Az értékesítési helyek száma – ahol viszonylati jegy vásárolható, illetve a számlaegyenleg feltölthető – jelenleg 800, de a cél 1500 értékesítési pont. Jelenleg 20 ezer járműben van fedélzeti egység (OBU), de további 100 ezerbe várható a beszerelése – ismertette az adatokat Völner Pál.

Kérdésekre válaszolva az államtitkár elmondta, hogy jelenleg 16 díjellenőrző kapu működik, de a számuk év végére eléri a 74-et. Működnek már a rendőrség és az ÁAK ellenőrző gépkocsijai is. Az ellenőrzés és a bírságolás az idő teltével egyre szigorúbb lesz.

A fuvarozók által a díjfizetésre igénybe vehető – járművenként 1 millió forintos – kedvezményes forgóeszközhitel azért késik, mert közbeszerzést kell rá kiírni – tette hozzá.

A díjfizetés fuvarozó érdekképviseletek által javasolt felfüggesztésével az államtitkár nem ért egyet, mint mondta, a problémák ezt nem indokolják. A fuvarozóknak azzal a kifogásával kapcsolatban, hogy az útdíjat előre kell fizetni az elemiútdíj-köteles útszakasz teljes hosszára akkor is, ha csak 200 métert megy azon a teherautó, az államtitkár felhívta a figyelmet, hogy a korábbi matricás rendszerben is a teljes autópályára kellett kifizetni a – lényegesen magasabb – díjat, tehát a fuvarozók már így is jobban járnak. Ugyanakkor megjegyezte: nem zárkóznak el attól, hogy ha a rendszer konszolidálódik, tárgyaljanak ennek az elemnek az esetleges változtatásról.

Közölte azt is, hogy az e-útdíj-rendszer kiépítése kijön abból a 42 milliárd forintból, amely az idei költségvetésben szerepel. A matricabevétel a teherjárművek után évi 30-40 milliárd forint volt, a többletbevétel ezen felül 150 milliárd forint lesz – mondta kérdésre válaszolva az államtitkár.

Több kedvezményt szeretne az agrárium szereplői számára a használatarányos útdíjjal kapcsolatban a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara ügyvezető elnöksége, ezért az érdekképviselet szerint újra kellene nyitni a mezőgazdasági termelők e-útdíj-kedvezményeit szabályozó kormányrendeletet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.