Jól alakul az útdíjbevétel

Meghaladta a 17 milliárd forintot az állami költségvetés bevétele júliusban az elektronikus útdíj bevezetéséből.

Magyar Nemzet
2013. 08. 08. 2:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az elektronikus útdíjfizetési rendszer még nem teljesen készült el, de a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) tudomásul vette, hogy a költségvetés nem mondhat le a havonta tízmilliárdos bevételről – mondta a Magyar Nemzet  kérdésére Karmos Gábor. Az egyesület főtitkára ezzel arra utalt, hogy korábban kérték a rendszer felfüggesztését mindaddig, amíg a hibákat ki nem küszöbölik. Azokat így menet közben kell kijavítani – mondta a főtitkár. A legfőbb gondjuk abból adódik, hogy a HU-GO-rendszer szakaszokra osztja az útvonalakat, és mindegy, hogy azon belül hány kilométert halad a jármű, a fizetendő díj ugyanannyi. Az MKFE azért lobbizik a fejlesztési tárcánál, hogy a legkirívóbb 41 útszakasz esetében bontsák részekre a távot.

A rendszer bevezetésének az elhalasztását július elseje előtt többek közt azért kérték, mert a tervezett 74 ellenőrző kapuból csak 15 működött. Azóta folyamatosan építik az automata ellenőrző kapukat, de csak az év végére érik el az eredetileg tervezett szintet. Karmos Gábor üdvözölte, hogy várhatóan a jövő hét közepén megkezdődik az Útdíj-hitelprogram keretében a vállalkozóknak járó forgóeszközhitel-igények befogadása, de, mint rámutatott, ezzel a július elsejei kezdéshez képest éppen másfél hónapot késik a finanszírozás állami támogatása. Holott éppen a legkisebb fuvarozóknak okozza a legnagyobb problémát az útdíj összegének az előteremtése.

A díjat előre kell fizetni, míg a bevétel a fuvar megtörténte után 30, 60, esetleg 90 nappal érkezik meg. Az MKFE abban bízott, hogy az állam által 4 százalékos mértékben támogatott forgóeszközhitel olcsóbb lesz: a várhatóan 6,5 százalékos kamat sok kisvállalkozást elriaszthat. (A Kavosz Vállalkozásfejlesztési Zrt. szerint a kamat 5,5 százalékos lesz.) Karmos Gábor nem tudta megbecsülni, reális-e az a várakozás, hogy ötezer cég él majd a forgóeszközhitellel, mert az augusztus szokásosan holtszezon a fuvarozóknak. Kérdés, hogy ha beindul a piac, hányan döntenek úgy, hogy feladják a vállalkozásukat.

(Jámbor Gyula)

A teljes cikket a Magyar Nemzet csütörtöki számában olvashatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.