Nem lehet elmenni a közösségi közlekedés jelentősége mellett

Fónagy János szerint a közösségi közlekedésnek és a hozzá kapcsolódó vasúti- és közútigépjármű- gyártásnak meghatározó szerepe van a nemzetgazdaságban.

PR
2013. 09. 27. 22:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fónagy János emlékeztetett, 2010-ben a gépgyártásban pozitív változások indultak el: a Rába és a Volvo együttműködés keretében ismét lesz hazai autóbuszgyártás, ahol a beszállítók többsége hazai vállalkozás lesz; jelentősen bővült a vasúti gépjárműjavítás, a szolnoki központi telephelyen nagy számban újítanak fel vasúti kocsikat; elindult a motorvonatgyártás Magyarországon, a Stadler Szolnok Vasúti Járműgyártónál folyamatban van 48 darab motorvonat gyártása, ezek az állami vasúttársasághoz és a GYSEV-hez kerülnek majd; a Volánoknál és a fővárosi közlekedési társaságnál elkezdődött autóbuszok cseréje, a közbeszerzések első körben már be is fejeződtek.

A teljesítményt összegezve az államtitkár elmondta: a szállítási, a raktározási és a közlekedési ágazat jelenleg a GDP 30 százalékát adja. Az ágazat 2012-ben 202 ezer főt foglalkoztatott, az idén már mintegy 275–280 ezer embert. A közlekedési infrastruktúra értéke az ország nemzeti vagyonának az egyötöde. A közúthálózat fejlesztésére és fenntartására az elmúlt tíz évben mintegy 350 milliárd forintot fordított a társadalom. Az államtitkár előadásában szólt arról, hogy a magyar közösségi közlekedés cégei és az ott dolgozók társadalmi elfogadottsága érdemtelenül negatív. A vállalatok üzemi mutatói nem maradnak el a fejlett országokétól a hálózatokat, a megállóhelyek sűrűségét és az utasok számát tekintve – mutatott rá. Hozzátette: a különbség az elöregedett járműparkban van.

Fónagy János ismertetése szerint a vasút naponta 2800 szerelvényt indít el és 390 ezer utast szállít, évente összesen 142 millió embert utaztat. A magyar államvasutak adóssága kapcsán  elmondta: 2002-ben a vasutat a Fidesz-kormány 27 milliárd forint banki adóssággal adta át, majd 2010-ben 330 milliárd forint hitellel vette át, miközben a cargo ágazat értékesítéséből több mint 100 milliárd forint volt az árbevétel. Az adósságterhet 2013-ban 270 milliárd forintra sikerült csökkenteni – jelezte.

A közúti közlekedésről közölte: az utasok négyötödét a Volán-társaságok szállítják. A Volánok naponta 36 ezer járatot indítanak, 2011-ben éves szinten 431 millió utast szállítottak – fűzte hozzá. Emlékeztetett arra, hogy az átszervezéssel 24 vállalatból hét regionális társaság jött létre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.