Parádés számok a hazai idegenforgalomban

Mind a külföldi, mind a hazai belföldivendég-éjszakák száma emelkedett, és a szálláshelyek árbevétele is nőtt bruttó 12 százalékkal.

BuL
2013. 09. 09. 8:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Júliusban a külföldi vendégek 1,5 millió vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 4,0, az általuk eltöltött vendégéjszakáké pedig 4,7 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A jelentősebb küldő országok vendégforgalma változóan alakult. Míg a Németországból érkező vendégek forgalma stagnált, addig a lengyel és a holland vendégek által eltöltött éjszakák száma számottevően emelkedett (13 és 11 százalék). Ausztria vendégforgalma pedig csekély mértékben csökkent (0,5 százalék).

A KSH friss adatai szerint belföldi vendégek 1,9 millió vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 8,6, az általuk eltöltött vendégéjszakáké pedig 7,6 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A belföldivendég-forgalom Budapesten stagnált, a turisztikai régiókban – Közép-Dunántúl kivételével – pedig nőtt. A kereskedelmi szálláshelyek belföldivendég-forgalmának 56 százalékát fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 7,9 százalékkal emelkedett.

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 60 százalékos volt, ami 2,1 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban. A csúcsszezonnak számító hónapban a gyógyszállók szobáinak igénybevétele kimagasló, 73 százalékos, az öt- és a négycsillagos szállodák szoba-kapacitáskihasználtsága szintén kiemelkedő, 70 százalékos volt.

Júliusban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 15 837 forint, az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel 9466 forint volt.

A kereskedelmi szálláshelyek összes folyó áron számított árbevétele 12 százalékkal magasabb volt, mint 2012 júliusában. Összesen 34 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 21 milliárd forint. A vendéglátásból 6,3 milliárd forint folyt be, 571 millióval több, mint az előző év júliusában. A forint/euró havi átlagárfolyama 295 forint volt, 8,5 forinttal gyengébb a 2012. júliusi értéknél.

A működő kereskedelmi szálláshelyek jelentése alapján júliusban 2048 egység fogadott el Széchenyi Pihenőkártyát (SZÉP-kártya). A belföldi vendégek az év hetedik hónapjában 2,7 milliárd forint értékben fizettek ezzel a fizetőeszközzel a szálláshelyeken. Összehasonlítva a tavaly júliusban beváltott üdülési csekk, valamint a SZÉP-kártya együttes forgalmával, a bővülés 14 százalékos volt.

A szálláshely-szolgáltatást nyújtó – több, különböző ágazatban működő – vállalkozások a szálláshelyeken júliusban közvetlenül több mint 33 ezer főt foglalkoztattak, ami 4,2 százalékkal több, mint 2012 azonos időszakában.

2013. július 31-én a hazánkban működő kereskedelmi szálláshelyek száma 3053 volt, ezen belül 1024 szálloda 59 ezer szobával, 1019 panzió több mint 11,5 ezer szobával működött. Az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma 1010 volt.

Túl van a nehezén a turisztikai ágazat, a KSH hétfőn közzétett adatai alapján nemcsak a vendégek és a vendégéjszakák számában regisztráltak növekedést, hanem a szállásdíjbevétel is növekedett az év első hét hónapjában – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) turizmusért felelős helyettes államtitkára hétfőn Budapesten.

Horváth Viktória a Magyar Turizmus Zrt.-vel közös, szezont értékelő sajtótájékoztatóján hangsúlyozta: minden lényeges mutató növekedést jelez a tavalyi év azonos időszakához képest. A szállásdíjbevételek nagyobb arányban nőttek, mint a vendégszám vagy a vendégéjszakák száma. Így abban lehet bízni, hogy éves viszonylatban az egy kiadható szállodai szobára jutó bevételek (REVPAR) is növekedni tudnak majd – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.