Egy kampány miatt ropoghat még több alma a fogak alatt

Mintegy 20 százalékkal növelnék az évi 15 kilós fejenkénti fogyasztást. A kedvencek: jonatán, golden és idared.

NT
2013. 10. 15. 16:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország almafogyasztása évente és fejenként 15 kilogramm, amit a mostani almanépszerűsítő kampánnyal 20 százalékkal lehet növelni – mondta Fazekas Sándor kedden az egyik budapesti Spar szupermarketben. A vidékfejlesztési miniszter az alma promóciós kampány indításakor kijelentette: a célkitűzés reális, az idén ugyanis mintegy 580 ezer tonna alma termett az országban. E mennyiség harmada kerül közvetlenül fogyasztásra, további kétharmad léalmaként vagy feldolgozott formában kerül a piacra. Hozzátette: a legnépszerűbb almafajták továbbra is a jonatán, a golden, valamint az idared. A kampány célja, hogy felhívja a belföldi vásárlók figyelmét, vegyenek minél több magyar almát.

A dinnyepromóció sikere tette lehetővé a program kiterjesztését újabb gyümölcsökre. Ismert, a dinnye népszerűsítő kampánya 2011-ben kezdődött a termelők és a felvásárlók részéről, a VM 2012-ben karolta fel az ügyet és nyújtott szakmai segítséget, állami forrást egy hatékony kampány megvalósításához. Tavaly a promóció hatására a dinnye 70 százalékát magyar fogyasztók vásárolták meg, míg 2011-ben az arány 50 százalék volt.

Saltzer Kornél ügyvezető igazgató arról beszélt: a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. 400 üzletében a múlt évben mintegy 6 millió kilogramm magyar almát értékesített. Az idén az első kilenc hónapban pedig mintegy 5 millió kilogramm magyar almát adtak el. Ez a mennyiség az előző év azonos időszakához viszonyítva 16 százalékkal több. Idén, az év végére így várhatóan 18-20 százalékkal több magyar almát adnak majd el a Spar Magyarország üzleteiben, mint az előző évben.

Az értékesített almamennyiség döntő hányada Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből származik – mondta az ügyvezető igazgató. A Spar Magyarország számára itt 380 termelő termeli a jó minőségű magyar almát 1700 hektáron.

Mártonffy Béla, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) elnöke az MTI-nek elmondta: a magyarországi almatermő-terület 26-27 ezer hektár. Idén fordított volt a helyzet, mint tavaly, mivel a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei almáskerteket érte fagykár, és ott különböző termékenyülési gondok is adódtak, míg a Duna–Tisza közén, valamint Zala és Somogy megyében jó volt a termés. Az étkezési alma nagy része innen származik az idén.

Az általa 550-560 tonnásra becsült termést, „jó-közepesnek” minősítette. A kiugróan jó almatermő években 700-800 ezer tonna terem – tette hozzá. A FruitVeB elnöke úgy vélte: a termesztési arányokon kell javítani, azaz 2020-ig célszerű volna elérni, hogy a megtermelt alma mennyiségének legalább 40-50 százaléka étkezési alma legyen. Ehhez pedig biztosítani kell a megfelelő tároló és logisztikai hátteret is.

Simon Miklós (Fidesz) országgyűlési képviselő a szabolcsi emberek nevében arról beszélt, hogy a megyében élő almatermelők számára nagy lehetőség a jó minőségű termékek bemutatása a fővárosban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.