Loppert Dániel emlékeztetett: Derecskétől nyugatra jó minőségű termőföldek, míg a településtől keletre természetvédelmi területek helyezkednek el, köztük tájvédelmi körzet és Natura 2000-es védettségű területek is. A nyomvonalkutatás megkezdésekor a sok változat közül a NIF Zrt. a legjobbnak ítélt változatot választotta ki Derecskétől mind nyugatra, mind pedig keletre. A 2005-ben elkezdett hosszas engedélyezési eljárásokat követően a hatóságok a nyugati nyomvonalra adták ki a környezetvédelmi engedélyt, amelyet három derecskei lakos bírósági úton támadott meg.
Az alperes a másodfokú környezetvédelmi hatóság volt, a NIF Zrt. csak alperesi beavatkozóként jelent meg. A Debreceni Törvényszék korábban megsemmisítette a jogerős környezetvédelmi engedélyt. A NIF Zrt. a Kúriához fordult, amely azonban a törvényszék ítéletét semmisítette meg, így a Derecskét érintő szakasz már végérvényes környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik. A döntés tehát jogerős és végrehajtható – tette hozzá.
A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Földhivatala az érintett termőföldek más célú használatához szeptember 24-i határozatával hozzájárult. Loppert Dániel ismertette: a három szakaszból álló építkezés első két – Debrecen és Derecske közötti – szakaszához hamarosan várható az építési engedély kiadása.
A harmadik – Derecskétől az M4-es, M35-ös, M47-es utak Berettyóújfalu mellé tervezett csomópontjáig vezető – szakasz még tervezés alatt van, így az autópálya építése a következő uniós költségvetési ciklusban indulhat el. A kivitelezés összegét a közbeszerzési kiírást követően tudja megadni a NIF Zrt., de a tervek szerint 85 százalékos uniós pályázati forrást és 15 százalékos kormányzati forrást használnak fel – közölte Loppert Dániel.