A törököké lesz a budai Vár?

Sokadszor áll vesztésre a magyar gyártású S91-es midibusz a fővárosi tenderen.

2014. 09. 04. 4:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bevették a törökök a Várat – így kommentálta az Omni-bus. blog azt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) honlapján olvasható nyilvános jegyzőkönyvet, amelyik a midi autóbuszok beszerzésének elbírálását rögzíti. A dokumentum szerint a nyertes ajánlattevő neve Karsan Otomotiv, a nettó ár 870 millió forint. Iparági forrásból lapunk úgy értesült, hogy a döntés még nem végleges. Ám ha a megrendelő által közzétett dokumentum a végső állapotot rögzíti, akkor ismét hazai pályán esett el egy magyar gyártmány a nemzetközi versenyben.

Idén áprilisban zárult először eredmény nélkül a várbuszok egy részére vonatkozó, 16+24 darabos dízelmiditender. Ezután már csak két pályázót hívtak meg, a hazai gyártású Rába-Molitus S91-est és a török Karsan Otomotive-ot az Atak típussal. A törökök ajánlata majdnem félmilliárd forinttal alacsonyabb, mint a hazai indulóé. A Rába-Molitus ugyanis 1,379 milliárd forintot kér a 16 járműért, míg a Karsan 870 milliót. A bírálat során maximálisan kiadható ezer pontból a Karsan Atak 960-at zsebelt be, míg a magyar induló mindössze 703,39-et.

Eközben zajlik a másik várbuszbeszerzés, az elektromosmidibusztender is. Ezen indult az Evopro nevű hazai cég saját fejlesztésű, kompozit anyagból készült járművével, amely épp a közelmúltban kapott hatósági engedélyt. Emellett szerepelt a Rába S91-es elektromos hajtással és a Rampini olasz gyártó midibusza Siemens elektronikával párosítva. Ez utóbbi pályázóhoz is kapcsolódott időközben a Rába, amely nem hivatalos híreink szerint csupán üléseket szerelhet be a járműbe, és nem futóművel, alvázzal vesz részt, mint az S91-es esetében. A BKK tájékoztatása szerint az eljárást még nem zárták le, de a Siemens–Rampini-Rába konzorcium pályázata várhatóan érvényes és nyertes lesz. Az Evopro lapunknak eljuttatott levelében azt írta, hogy a BKK a multinacionális beszállítókra szabott referenciákkal írja ki a közbeszerzéseit, a magyar szállítókat már a részvételi szakaszban kizárják. A BKK válaszában visszautasította az állításokat, szerintük egyenlő eséllyel versenyeztek a pályázók.

Eközben zajlik a fővárosban az a verseny is, amelyik tizenkét kiszervezett autóbuszjárat üzemeltetésével kapcsolatos. A korábbi százötven Mercedes autóbuszt szállító VT-Transmann (jelenleg VT-Arriva Kft.), a Wáberer Lívia tulajdonában lévő LIV Intertrans Nemzetközi Fuvarozó Kft., valamint a zsámbéki Kontakt-Busz Kft. között dőlhet el, melyik társaság szállíthat és üzemeltethet hetvenöt, illetve az opcióval együtt további negyvenöt autóbuszt Budapesten – tudta meg a Napi Gazdaság. Lapunk úgy értesült, hogy Wáberer Lívia valóban rokoni kapcsolatban áll a nemzetközi szállítmányozó nagyvállalkozó Wáberer Györggyel, azonban ez nem jelenti azt, hogy a kamionos cég állna a háttérben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.