Az energetikai üzletágban dolgozó, név nélkül nyilatkozó forrásokra alapozott jelentés szerint a Gazpromnál felülvizsgálták a korábbi terveket, és a minimálisra csökkentették.
Az orosz energetikai minisztérium ugyancsak név nélkül nyilatkozó hivatalnoka korábban elárulta, Moszkva azt javasolta Ankarának, hogy az eredeti négy helyett egyetlen tenger alatti gázvezetékszakasz megépítéséről írjanak alá kormányközi egyezményt – közölte az Interfaksz.
A Török Áramlatnak nevezett földgázszállító rendszer a tenger alatt a tavaly decemberben leállított Déli Áramlat gázvezeték nyomvonalán haladt volna. Az eredeti elképzelések szerint a Törökországba menő vezetéken évi 63 milliárd köbméter orosz földgázt szállítanának. Ebből 2020-ra 47 milliárd köbméter juthatna Európába Görögországon keresztül, 16 milliárd köbmétert pedig közvetlenül Törökországnak szántak. A vezeték első, 15,75 milliárd köbméter kapacitású szakaszát 2017-ben akarták üzembe helyezni.
Múlt csütörtökön ankarai tisztviselők kiszivárogtatták, hogy Törökország és Oroszország felfüggesztette a Török Áramlatról folytatott tárgyalásokat.
Az Oroszországból Európába földgázt eljuttató vezetékről szóló tárgyalások megszakításának a Reuters hírügynökségnek nyilatkozó török hivatalos források szerint az volt az oka, hogy Moszkva nem írt alá egy, a török fél által kulcsfontosságúnak tekintett árkedvezményről szóló megállapodást.
Az RBK orosz üzleti hírügynökség jelentése szerint az orosz vezetés cáfolta a törökökkel folytatott tárgyalások befagyasztását. Alekszandr Novak energiaügyi miniszter kijelentette, hogy sikerült megegyezni az árengedményről, amely 10,25 százalékot tenne ki. A megállapodást ugyanakkor nem írták alá.
Az Interfaksz arra is emlékeztetett, hogy a Gazprom júniusban utasította az orosz földgázt a Fekete-tengerig eljuttató,az ország déli régiójában haladó Déli Folyosó kivitelezőit, hogy fejezzék be a megkezdett munkálatokat, és ne kezdjenek újabbakat. A cég 55 milliárd rubel (mintegy 246 milliárd forint) értékű tendert halasztott el, és felbontotta a szerződést a fekete-tengeri első szakasz megépítésével korábban megbízott Saipem nevű olasz céggel. A Déli Folyosó fele, a nyugati szakasz azonban készen áll, és elegendő szállítókapacitással rendelkezik ahhoz, hogy megtöltse a Török Áramlatot.
A 2506 kilométer hosszú oroszországi Déli Folyosót 2010-ben kezdték építeni. A Nyizsnyij Novgorod-i és a Voronyezsi területen a Fekete-tengeri Anapáig két – keleti és nyugati – vezetékágat építettek volna ki.