A magyar kormány deklarált célja, hogy a rendelkezésre álló uniós források teljes összegét lehívja – jelentették ki több alkalommal is a kabinet tagjai. Ennek ellenére az uniós pénzből finanszírozott projektek egy jelentős része késésben van. Mint ismeretes, már csak három hónap van hátra a 2007–2013-as fejlesztési időszak projektzárásának végső határidejéig, ám a Miniszterelnökség szeptember 22-i adatai szerint 823 projekt lezárása késik, az ezekre megítélt uniós támogatás több mint 974 milliárd forint. Még az idei év második negyedévére megfogalmazott célt sem sikerült elérni, a kivitelezések ugyanis 139 milliárd forinttal maradnak el attól a szinttől, ami a nyár elején lett volna esedékes.
A Miniszterelnökségtől kapott dokumentumokból az is kiderült, hogy mind a hét régióban, sőt mind a 19 megyében tapasztalni késést, a szerződés szerint megítélt EU-támogatást tekintve viszont nagy a szórás a 2,5 millió forinttól egészen a 133 milliárdig. Az elmaradásban összesen 14 program győztes pályázói érintettek, a közlekedés (Közop), a környezet és energia (Keop) területe van túlsúlyban. Jellemző még a Társadalmi megújulás (Támop) és a Társadalmi infrastruktúra (Tiop) keretén belül brüsszeli forráshoz jutók késlekedése, a fennmaradó részt főként a Regionális operatív program (Rop) öleli fel országszerte.
Szembetűnő, hogy milyen nagy mértékben áll a késedelem mögött a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. (korábban Nemzeti Autópálya Rt.), amely 2007 februárja óta látja el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a gyorsforgalmi utak és közutak, illetve a vasút fejlesztését. A 823 késésben lévő projektből 55 a NIF Zrt.-hez tartozik, az elmaradásban érintett 974 milliárd forintos EU-támogatásból pedig több mint 480 milliárdot ennek a társaságnak ítéltek meg. A 2015. április–júniusi tervhez képest is meghaladja az 52 milliárdot az állami beruházó céghez fűződő projektek késésének összértéke. Pedig a magyar kormánynak is elemi érdeke, hogy gördülékenyen és hatékonyan működjön a NIF, a 2007–2013-as uniós ciklusban ugyanis 340 kilométer autópályát, 1100 kilométer közutat és 540 kilométer vasútvonalat volt hivatott építeni vagy felújítani.