Matura Tamás, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatója szerint a kínai gazdaság most tapasztalható lassulása – amellyel jelenleg tele van a világsajtó – nem vészesebb, mint amire korábban számítani lehetett, ezért indokolatlanok a nyugati befektetők félelmei.
Ismert, nemrég kisebbfajta pánik lett úrrá a nyugat-európai tőzsdéken, melyet egyrészről a kőolaj alacsony világpiaci ára, másrészről a kínai gazdaság állapota okozott. Kína gazdasága ugyanis hosszú évek 8-9 százalékos növekedése után nagyjából 6-7 százalékos emelkedésre állt át.
Elemzők szerint ugyanakkor – noha nem fog újra felgyorsulni – a most tapasztalható növekedés már hosszú távon is fenntartható, és ugyan az ipari termelés kevésbé, 5-5,5 százalékkal bővül, a szolgáltatóipar az ország vezetői várakozásainak megfelelően szépen gyarapodik. Egyaránt 10,1 százalékkal növekszik emellett a kiskereskedelmi eladások mértéke és a lakosság elkölthető jövedelme, melyek szintén pozitívumai a jelenlegi helyzetnek.
Matura Tamás ugyanakkor úgy látja, a jelenség továbbgyűrűző hatásait is érdemes mérlegelni: a fejlődő, nyersanyagtermeléssel foglalkozó piacok például agyaglábakon állnak. Amíg a kínai növekedés nagyobb volt, több nyersanyagot tudtak eladni nekik, ráadásul kedvező, dolláralapú hiteleket vettek fel. Ahogy aztán a kínai kereslet az ország gazdasági növekedésének lassulásával párhuzamosan csökkent, ezek a feltörekvő országok bajba kerültek a hiteleik miatt.
A szakértő mindazonáltal úgy véli: noha a világgazdaságban nyolc évvel a válság kitörése után sem látni igazán kedvező jeleket, a kínai makropiaci számok messze nem olyan rosszak, mint ahogy az európai gazdaság reagál rájuk. A befektetők hangulata ugyanis rossz, ráadásul ez a nyugati világban öngerjesztő hatású is.
„Az Európai Unióból természetesen a gazdasági éllovas Németországnak vannak a legkiterjedtebb kapcsolatai Kínával, a térség és a távol-keleti óriás közti kereskedelem egyharmadáról van szó” – mondta Matura Tamás. Hozzátette: a kínai gazdasági helyzet hatásának így Németország van legjobban kitéve az öreg kontinensről, azonban az autóeladások Kínában ismét szárnyalnak. A német cégek leginkább azért járhatnak rosszul, mert az ázsiai ország ipara gyengélkedik, ugyanis kínai ipari cégek jelentős vásárlói a német gyártási berendezéseknek.