Valóra válhat Kövér László álma

Úgy tűnik, most már semmi sem állíthatja meg az ellenőrizhetetlen rendeleti kormányzás bevezetését.

Hajdú Péter
2016. 03. 23. 9:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak idő kérdése a rendeleti kormányzás bevezetése, amelynek szükségességéről már két és fél éve beszélt Kövér László, az Országgyűlés elnöke is. Az államháztartási törvény módosítását célzó – Lázár János kancelláriaminiszter által jegyzett – elképzeléshez benyújtott két ellenzéki javaslatot ugyanis lesöpörte az asztalról a részletes vita során a költségvetési bizottság kormánypárti többsége. Hegedűs Lórántné, a Jobbik képviselője egyik javaslatában a választás évében 40 százalékban maximálta volna az első féléves költségvetési kiadásokat, hogy megakadályozza a választási költekezést. A másikban pedig a nemzetgazdasági miniszter hatáskörében tartotta volna a kormányzati tartalékokról való döntést. A Lázár-féle módosítás lényege, hogy az Országgyűlés hozzájárulása, illetve a szükséges forrás előteremtése nélkül, rendeletekkel dönthessen a pénzfelhasználásról a kormány.

– Beláthatatlan következményei lehetnek annak, ha bevezetik a rendeleti kormányzást – nyilatkozta lapunknak Romhányi Balázs a költségvetési bizottság tegnapi döntése kapcsán. A Költségvetési Felelősségi Intézet igazgatója szerint innentől kezdve nem nagyon tudjuk, hogy meddig fog elmenni a kormány e lehetőség kreatív értelmezésében. Ha igaz lenne, amit a kormány állít, miszerint ez nem jelent semmi pluszt a jelenlegi jogosítványaihoz képest, akkor nem is lenne szükség a változtatásra. Az pedig, hogy a kabinet a parlament felhatalmazása nélkül vállalna kötelezettségeket, önmagában is az Országgyűlés költségvetési jogainak semmibevételét jelenti, ami elfogadhatatlan egy parlamenti demokráciában. A kormány ugyan tagadja, de a módosítás értelmében bármit megtehetne, azaz ellenőrizetlen elképzelései megvalósításához bárhonnan előteremthetné a szükséges összeget. Vagyis teljesen mindegy, hogy milyen költségvetést szavaz meg a parlament, azt kénye-kedve szerint változtathatja a kormány. – Így például azt sem tudhatjuk majd biztosan, mekkora lesz a deficit – tette hozzá.

Hasonló szellemben nyilatkozott az elképzelésről korábban lapunknak Mellár Tamás közgazdász, a pécsi egyetem professzora, aki egyenesen hajmeresztő elképzelésnek nevezte a törvénymódosító javaslatot. Az egyetemi tanár szerint a módosítás elfogadása esetén a kormány országgyűlési, illetve minden egyéb ellenőrzés nélkül vállalhatna költségvetési kiadásokat úgy, hogy még nincs meg azok fedezete. Az elképzelés a közgazdász szerint a szocialista időket idézi, amikor költségvetés ugyan volt, de nem az határozta meg, hogy a kormány mikor mire költ, hanem az, hogy a különböző érdekkijáró erőkkel milyen egyezségre sikerült jutnia. – Ha megvalósul az elképzelés, az azt a veszélyt rejti magában, hogy a sok kötelezettségvállalás miatt jelentősen túlléphetik a büdzsét. A másik gond, hogy mindenféle ellenőrzés nélkül keletkeznek költségvetést terhelő kötelezettségek – fejtegette Mellár Tamás. – Ha valaki a kormányban úgy dönt, hogy valamilyen célra költeni akar, akkor még arra a formális kötelezettségre sem kell majd figyelemmel lennie – amire jelenleg még igen –, hogy a parlament megtárgyalja, és szavazzon róla. Ha nincs korlát, akkor olyan kiadásokra is sor kerülhet, amelyeket nehéz volna elfogadtatni a közvéleménnyel. A törvénymódosító javaslat a professzor szerint a következő lépcsője az elmúlt időszakban tapasztalható központosítási folyamatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.