Lépni kell, mert bajban leszünk 2020 után

Zsiday Viktor közgazdász szerint egy helyben toporogna a magyar gazdaság az európai uniós pénzek nélkül.

Hajdú Péter
2016. 07. 25. 15:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A napokban Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter arról beszélt, hogy 2020 körül hazánk is bevezetheti az eurót; igaz, később visszakozott. Hogyan értékeli ezt a hátraarcot?
– Egy percig sem kellett komolyan venni, hogy a kormány tényleg be akarná vezetni a közös devizát, hiszen egész gazdaságpolitikája a minél nagyobb döntési szabadságra épül. Egyszerű politikai nyilatkozatról, ha úgy teszik, PR-fogásról van szó, amely azt szeretné illusztrálni, hogy ha nagyon akarnánk, valóban képesek volnánk bevezetni az eurót. Egyébként ha komolyan gondolná a kormány, már mozgolódni kellene, hogy jövőre beléphessünk az euró előszobájának tekinthető ERM-II. árfolyamrendszerbe, de ennek egyelőre nyoma sincs.

– Egyáltalán megérné nekünk az euró bevezetése? Nem ellenérdekelt ebben a jegybank?
– A nemzeti bank semmiképpen sem érdekelt a csatlakozásban, hiszen teljesen súlytalanná válna, ha az árfolyam- és monetáris politikát az Európai Központi Bank irányítaná. De a magyar gazdaságnak sem tenne jót, ha belátható jövőben eurónk lenne. Vannak ugyanis olyan egyensúlytalanságok, amelyek néhány esztendőn belül komoly gondokat okozhatnak, és amelyekre a jelek szerint nem számít a gazdaságirányítás, vagy legalábbis nem látszik, hogy tenne valamit a megelőzésükre. Ha eszkalálódnak ezek a problémák, a kezelésükhöz jó eszköz lehet a monetáris politika szabadsága.

– Milyen gazdasági problémákra gondol?
– Ma bizonytalan a gazdasági környezet, sűrűn változnak a szabályok, és sok a kivétel az általános szabályok alól. Ráadásul létezik valamiféle móriczi, Rokonok-jellegű összefonódás a gazdaságirányítás és a kormánypártokhoz közeli vállalkozások között, amelyek nagy területeket hódítanak el a versenyszektortól. Pedig a kiegyensúlyozott fejlődéshez mindenki számára egyenlő versenyfeltételeket kellene teremteni, és olyan gazdasági környezetet, amely stabil, s amelyben pártatlanul, hatékonyan és gyorsan működnek a gazdaságirányításban érdekelt szervezetek, beleértve az igazságszolgáltatást is. Ezzel szemben a mai gazdaságirányítás célja valamiféle ázsiai, ha úgy tetszik, koreai modell, amelyben az exportorientált iparhoz állami részvétellel olcsó hitelt és munkaerőt nyújtunk, amihez alacsony kamatokra és gyenge forintra van szükség. A jegybank és a kormány együttműködése tehát arra irányul, hogy ezek alkalmazásával kis kamatozású hitelt juttassanak a Magyar Fejlesztési Bankon, Eximbankon és ha lehet, a kereskedelmi bankokon keresztül azoknak a vállalkozásoknak, amelyeket arra érdemesnek tartanak. A modellből azonban hiányzik a legfontosabb tényező, hogy jelentős összegeket az oktatásba pumpálva megteremtsük a fenntarthatóság, a hosszú távú működés alapját.

– Mekkora szerepe van az így elért növekedési ütemben az uniós pénzeknek?
– Az uniós támogatások 85-90 százaléka 2010 után érkezett az országba, s ezzel együtt is alacsony volt a növekedés. Ha kivennénk az uniós pénzeket a magyar gazdaságból, akkor szinte elhanyagolható, 0-1 százalék közötti lenne a bővülés. Egyébként is hatalmasak az országon belüli eltérések: a Bécs és Budapest közötti régió magában is képes a növekedésre, Kelet- és Dél-Magyarország azonban szinte azonnal befékezett, amikor idén év elején időlegesen elakadtak az európai uniós pénzek. Egyébként is egészségesebbnek tartanám, ha nem közvetlen támogatásokkal segítenék a fejlődőképes vállalkozásokat, hanem adó- és egyéb kedvezményekkel, mert így azok élveznének előnyöket, akik valóban megérdemlik.

– Egyre többször hallunk olyan nyilatkozatokat kormánytagoktól, hogy át kellene tekinteni, megéri-e az unióban maradni. Mi a véleménye? Valóban rossz bolt a tagság hazánknak?
– Remélem, hogy ezek a kijelentések csak belpolitikai indíttatásúak. Az unió ugyanis egy olyan szabad kereskedelmi övezet, ahová mindenki igyekszik, s amelynek előnyeit minden bent lévő ország ki tudja használni. Még uniós támogatások nélkül is így van, azokkal együtt pedig még inkább. Ezért úgy gondolom, aki az unió ellen beszél, nem a magyar gazdaság érdekeit képviseli. Nem véletlen, hogy az EU-n kívül rekedt országok mindent megtesznek, hogy beléphessenek – hiszen ez elemi érdekük. És az sem véletlen, hogy például Szerbia vagy Moldávia önállósága nem fellendülést, hanem elszegényedést okozott.

– Látszik-e már, miként tartható fönn, esetleg gyorsítható a növekedés üteme a jövőben?
– A legnagyobb probléma, hogy alig költünk az oktatásra, kiművelt emberfők nélkül pedig nem lesz innováció, hiába is erőltetné a kormányzat. A rendszerváltás óta nem tudott a politikai elit megegyezni a hatékony oktatási rendszerről, s a vezető országoktól való lemaradásunk egyre nő. Ezt megfejeli a mélyszegénység, amit szintén csak úgy lehetne megszüntetni, ha az onnan kinövő gyermekek oktatását, nevelését már a bölcsődében elkezdenénk. Nem véletlen tehát, hogy bár jelentős a munkanélküliség nálunk, mégis tízezrével betöltetlenek a képzett embereket váró állások. Ebből a gödörből csak úgy tudnánk kimászni, ahogy Írország tette, ahol a két nagy párt megegyezett, hogy bizonyos alapértékek nem képezik politikai vita tárgyát, ilyen a vállalkozás szabadsága, az oktatás fontossága, a jól és gyorsan működő bürokrácia.

– Mi várható 2020, az uniós források kifutása után?
– Nagy lesz majd a kapkodás, de nem csupán az uniós támogatások csökkenése vagy megszűnése miatt. Akkorra ugyanis több tényező hatása összegződik, amit nehéz lesz ellensúlyozni. Egyrészt a képzett munkaerő hiánya miatt már elindult béremelkedés folytatódik. Ezért egyre kevésbé lesz vonzó befektetési terület hazánk, csökken a versenyképességünk. Az infláció addigra jó eséllyel emelkedni fog, amit nem tud majd a hagyományos eszközökkel, azaz az alapkamat emelésével kordában tartani a jegybank. Az alacsony kamatok miatt ugyanis minden gazdasági szereplő rövid kamatperiódusra adósodott el, s az államadósságot is egyre nagyobb arányban finanszírozzák rövid lejáratú lakossági állampapírokkal. Így az alapkamat emelésénél mindenkinek az adóssága emelkedne. Ráadásul a költségvetésnek sem lesz nagy mozgástere, hiszen ami többletbevétel képződik, azt elköltik a gazdaság élénkítésére. Vagyis a magyar gazdaság 2020-ig várhatóan növekszik majd, nőnek a bérek, fogyaszt a lakosság, pörög az ingatlanpiac. Az évtized végére kellene beérniük azoknak az intézkedéseknek, amelyek elősegíthetnék a növekedést, s amelyekkel ellensúlyozni lehetne a fent vázolt hatásokat. Vagyis az oktatás reformjának, a bírósági rendszer dinamizálásának, a végrehajtási rendszer átalakításának, a kiszámítható gazdaságpolitikának addigra meg kellene születnie. Ha ezek a változások nem történnek meg, cudar világ jön.

– Hogyan értékeli a jegybank és a kormány régóta vágyott, 2013 óta létező együttműködését?
– Mindenképpen pozitív, hogy megvan az összhang köztük, ellentétben a Simor András idején tapasztaltakkal. Azt sem lehet tagadni, hogy jó eszközöket választott a nemzeti bank, s ezzel hozzájárult az eddig elért fejlődéshez. Az azonban megbocsáthatatlan, amit a jegybanki alapítványokkal műveltek: egyértelműen pénzkimentésről van szó. A Magyar Nemzeti Bank tulajdonosa a magyar állam, így nyereségének a magyar költségvetésbe kell kerülnie. Nem fogadható el, hogy a jegybank szerint a veszteséget a költségvetésnek kell állni, a forint gyengülésével keletkezett nyereség viszont az övé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.