Egyedülálló csepeli építményt is hoz a gigaprojekt

A dunai hajózást 31,6 milliárd forintból fejlesztik 2020-ig.

MTI
2016. 08. 08. 14:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közlemény kiemeli: a szakpolitikai kormányzat célja, hogy javítsa a belvízi hajózás versenyhelyzetét, megkönnyítse integrációját a logisztikai láncba. A 14 ország együttműködésében megvalósuló, Magyarországon miniszteri biztosi szinten koordinált Duna Régió Stratégia egyik fő célterülete az ágazat fejlesztése. A stratégiában kiemelt feladat a hajózhatóság akadályainak oldása, hatékony multimodális terminálok fejlesztése a kikötőknél, harmonizált folyami információs szolgáltatások biztosítása.

A 2020-ig tartó pénzügyi időszakban az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) és az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) valósulnak meg beruházások.

A CEF-hozzájárulással a hajózható mellékágakat is érintő hajóút helyreállítási és fenntartási főterv végrehajtására dolgoznak ki harmonizált ütemterveket nemzetközi együttműködésben, 2020. június végéig. Jelenleg a hajóút fenntartási főterv projekt közbeszerzéseinek véglegesítése tart.

A gázlók miatt az év harmadában csak csökkentett merüléssel, részleges kihasználtsággal közlekedhetnek a hajók a magyarországi Duna szakaszon – írták. A probléma orvoslására a közlemény szerint környezeti hatásvizsgálatok és engedélyezési tervek készülnek.

A 2020. május végéig tartó Dunai hajóút kitűzési rendszer fejlesztése projekt részeként az évtizedek óta használt eszközök kiváltására korszerű kitűző hajókat, bójákat és parti hajózási jelzéseket szereznek be és helyeznek üzembe, a közbeszerzések véglegesítése van folyamatban.

Zajlik a CEF-felhívás keretében a vízi úti információs rendszer kiépítése is. A vízi közlekedés biztonságát és az útvonal tervezhetőségét valós idejű adatok megosztásával segítő folyami információs szolgáltatások továbbfejlesztésével több projektben 2017 végéig egyebek mellett létrejön egy forgalommenedzsment-központ, amelyhez a meglévő rendszerek mellett új parti radar- és kamerarendszer is szolgáltat majd információkat, elkészítik a Duna naprakész elektronikus hajózási térképét.

A csepeli Szabadkikötőben a régióban egyedülálló cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőhelyszínt létesítenek, amely közúti és vasúti járművek hajtóanyag-ellátásának biztosítására is alkalmas lesz.

Az IKOP programban folytatódik Baja és Győr-Gönyű fejlesztése, Mohácson új országos közforgalmú kikötő, Csepelen mobil árvízvédelmi gát épül. A szolgáltatási kínálat bővítése, színvonalának emelése az ország iparfejlesztési politikájához igazodva új beruházók megjelenését segíti elő. A folyami hajózás térnyerése megkönnyíti a magyar termékek világpiacra jutását is – írták.

Az NFM közlése szerint a 2015. évi CEF-pályázati felhívásból támogatott belvízi hajózási projekteknél jelenleg folyamatban van az Európai Bizottsággal kötendő támogatási megállapodás (Grant Agreement) megkötése.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.