Egyedülálló csepeli építményt is hoz a gigaprojekt

A dunai hajózást 31,6 milliárd forintból fejlesztik 2020-ig.

MTI
2016. 08. 08. 14:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közlemény kiemeli: a szakpolitikai kormányzat célja, hogy javítsa a belvízi hajózás versenyhelyzetét, megkönnyítse integrációját a logisztikai láncba. A 14 ország együttműködésében megvalósuló, Magyarországon miniszteri biztosi szinten koordinált Duna Régió Stratégia egyik fő célterülete az ágazat fejlesztése. A stratégiában kiemelt feladat a hajózhatóság akadályainak oldása, hatékony multimodális terminálok fejlesztése a kikötőknél, harmonizált folyami információs szolgáltatások biztosítása.

A 2020-ig tartó pénzügyi időszakban az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) és az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) valósulnak meg beruházások.

A CEF-hozzájárulással a hajózható mellékágakat is érintő hajóút helyreállítási és fenntartási főterv végrehajtására dolgoznak ki harmonizált ütemterveket nemzetközi együttműködésben, 2020. június végéig. Jelenleg a hajóút fenntartási főterv projekt közbeszerzéseinek véglegesítése tart.

A gázlók miatt az év harmadában csak csökkentett merüléssel, részleges kihasználtsággal közlekedhetnek a hajók a magyarországi Duna szakaszon – írták. A probléma orvoslására a közlemény szerint környezeti hatásvizsgálatok és engedélyezési tervek készülnek.

A 2020. május végéig tartó Dunai hajóút kitűzési rendszer fejlesztése projekt részeként az évtizedek óta használt eszközök kiváltására korszerű kitűző hajókat, bójákat és parti hajózási jelzéseket szereznek be és helyeznek üzembe, a közbeszerzések véglegesítése van folyamatban.

Zajlik a CEF-felhívás keretében a vízi úti információs rendszer kiépítése is. A vízi közlekedés biztonságát és az útvonal tervezhetőségét valós idejű adatok megosztásával segítő folyami információs szolgáltatások továbbfejlesztésével több projektben 2017 végéig egyebek mellett létrejön egy forgalommenedzsment-központ, amelyhez a meglévő rendszerek mellett új parti radar- és kamerarendszer is szolgáltat majd információkat, elkészítik a Duna naprakész elektronikus hajózási térképét.

A csepeli Szabadkikötőben a régióban egyedülálló cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőhelyszínt létesítenek, amely közúti és vasúti járművek hajtóanyag-ellátásának biztosítására is alkalmas lesz.

Az IKOP programban folytatódik Baja és Győr-Gönyű fejlesztése, Mohácson új országos közforgalmú kikötő, Csepelen mobil árvízvédelmi gát épül. A szolgáltatási kínálat bővítése, színvonalának emelése az ország iparfejlesztési politikájához igazodva új beruházók megjelenését segíti elő. A folyami hajózás térnyerése megkönnyíti a magyar termékek világpiacra jutását is – írták.

Az NFM közlése szerint a 2015. évi CEF-pályázati felhívásból támogatott belvízi hajózási projekteknél jelenleg folyamatban van az Európai Bizottsággal kötendő támogatási megállapodás (Grant Agreement) megkötése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.