További áfacsökkentést akar a sertéságazat

A tőkehús forgalma ugyan nőtt, azonban a húskészítmények iránti kereslet visszaesett.

MTI
2016. 08. 25. 19:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Babati Zoltán szerint erre azért lenne szükség, mert a tőkehús forgalma ugyan nőtt az év eleji áfacsökkentés következtében, azonban a húskészítmények iránti kereslet visszaesett.

Elmondta: a tőkehús kereskedelme 40 százalékkal nőtt azt követően, hogy a sertés tőkehús áfája 27 százalékról 5 százalékra mérséklődött. A vágásból felhalmozódó melléktermékeket viszont a feldolgozók nem tudják maradéktalanul felhasználni a hústermékek iránt csökkenő igény miatt, ezért tárolniuk kell. Ennek a problémának a megoldását reméli a VHT a készítmények 5 százalékos áfakörbe sorolásától.

A terméktanács elnöke kifejtette: jelenleg nagy mennyiségű import húsáru érkezik Magyarországra, így a húságazat fennmaradásának egyik feltétele, hogy a belföldi előállítású hústermékek iránti kereslet növekedjen. Rámutatott: az ágazat valamennyi szereplőjének közös érdeke, hogy minél inkább visszaszoruljon a tisztességtelen forgalmazói magatartás, és hatékonyan lépjenek fel az engedély nélkül működő üzemek ellen.

Szólt arról is, hogy a magyar húsiparnak szinte alig van lehetősége a különböző pályázatokon való részvételre, mivel általában hiányzik az önerő és a hitelkondíciók gyakran nem megfelelőek. Saját erőből a cégek nem képesek a szükséges fejlesztéseket végrehajtani, emiatt még a belföldi piacon sem tudják felvenni a versenyt a környező országok cégeivel. Ennek következménye pedig az import növekedése – tette hozzá.

A VHT elnöke szót emelt azért is, hogy egységesítsék és egyszerűsítsék az ágazatra vonatkozó szabályozást.

Jakab István, az Országgyűlés alelnöke, a Magosz elnöke azt emelte ki, hogy a magyar sertéságazatban megvan minden lehetőség a szükséges változások végrehajtására. A források rendelkezésre állása ugyanakkor a költségvetés teherbíró képességétől is függ – jelezte. Hozzátette: az ágazatban működő cégek piaci sikeréhez erős marketingtevékenységre van szükség.

A véleménycserén megszólalók fontosnak tartották a versenyképesség növelését, amit a kialakítandó nagyvágóhídi kapacitások kiépítésével, a piacspecifikus készítmények széles körű gyártásával, valamint az oktatás fejlesztésével, az innováció és a kutatás-fejlesztés ösztönzésével tartanak elérhetőnek. Szorgalmazták a horizontális és a vertikális integrációt is, ezzel az ágazati szereplők széles körű együttműködése (szövetkezése) mellett tették le voksukat.

A résztvevők szorgalmazták, hogy a Kiváló Minőségű Sertéshús (KMS) védjegy alkalmazása legyen minél szélesebb körű a piacon, hogy a kiváló minőséget garantáló és a nyomon követhetőséget biztosító jelzést a fogyasztók minél szélesebb köre ismerhesse meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.