Új módszer a drágább útépítésre

Környezetterhelési érték a varázskifejezés, kilométerenként akár egymilliárddal is növelheti az árat.

MNO
2016. 08. 16. 11:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy 5,2 kilométer hosszú, kétszer egysávos út megépítésére hatan pályáztak, a legalacsonyabb ajánlati ár 10,45 milliárd, a legmagasabb 16,1 milliárd forintról szólt, de várhatóan az a konzorcium nyerheti el a beruházást, amelyik 14,8 milliárd forintért (ez a harmadik legolcsóbb) kivitelezné az utat - írja a 444, levezetve, hogy miképpen lehetséges ez.

Az utóbbi hónapok útépítési pályázataiban ugyanis az új közbeszerzési törvénynek megfelelően nem csak az számít, hogy ki mennyiért vállalja a munkát. Értékes pontokat lehet nyerni olyanokkal is, hogy a jelentkező cég munkatársainak mekkora szakmai tapasztalata van, ki ígéri meg, hogy hátrányos helyzetű munkavállalókat is foglalkoztat, és megjelent az úgynevezett „környezetterhelési érték” is. A portál ez utóbbi tényező kiemelkedő jelentőségére hívja fel a figyelmet, azt állítva, hogy jószerivel a környezetterhelési érték befolyásolja leginkább az útépítés árát. Környezetterhelési értéken ugyanakkor azt értik, hogy kinek van a legközelebb aszfaltkeverő üzeme az építkezéshez. A környezetterhelési értéket úgy számolják ki, hogy az aszfaltkeverő telep és az építkezés közötti távolságot (km) felszorozzák a használni kívánt teherautók szén-dioxid-kibocsátásával (g/kWh), és a szükséges aszfalt mennyiségével (t). Mivel az utóbbi két szorzó minden pályázónál ugyanakkora, itt valójában csak a távolság (km) okoz eltérést az ajánlatokban. Az így kapott szorzat lesz a „környezetterhelési érték”, ami jellemzően a közbeszerzéseken elnyerhető pontok 20 százalékát határozza meg.

A cikk levezetése szerint, hiába teszi ki a környezetterhelési érték a szerezhető pontok mindössze ötödét, igazából a többi tényező majdnem megegyező értéke miatt az aszfaltkeverő üzem távolsága lesz a döntő. Az írás elején említett példánál azért szerezheti meg a beruházást a 14,8 milliárd forintos ajánlat, mert környezetterhelési értékként 344 ezer egységet tudtak felmutatni. Ezzel szemben 4 millió volt a környezetterhelési értéke annak a pályázónak, amely 4 milliárd forinttal olcsóbban, a győztes által kért pénz 70 százalékáért is megcsinálná a munkát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.