Súlyos hibák a közutakon

Nem véletlenül változtatna az ekáer szabályain Varga Mihály.

Horváth Attila
2016. 10. 07. 14:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi néhány hétben Varga Mihály nemzetgazdasági miniszer és Tállai András, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vezetője is beszélt arról, hogy az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (ekáer) átalakításra szorul, azt is elmondták, bővíteni szeretnék.

A lapunknak nyilatkozó szakértők nem tudták összeszámolni, hogy a rendszer másfél éves indulása óta összesen hány változáson ment keresztül, hét és tíz közötti alkalomra emlékeztek.

– Az ekáerrel kapcsolatban most az augusztusi változások borzolják legjobban a kedélyeket a vállalkozások körében. Augusztus óta egy autó után akkor nem kell útdíjat fizetni, ha össztömege a rakományával együtt nem haladja meg a 3,5 tonnát. A módosítással az volt a cél, hogy a túlpakolt járműveket fizetésre kötelezzék, de ez káoszhoz vezetett – mondta lapunknak Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna adószakértő, aki könyvet is írt a rendszerről.

A szabályozásból ugyanis nagyon nehéz leszűrni, hogy mikor kell ekáerszámot kérni a járműre. Szerinte az újabb, sokadik módosítás ismét egy átgondolatlan szabályozás.

Konkrét példaként a szakértő azt az esetet hozta fel, amikor egy őstermelő gyümölcsöt visz a nagybani piacra. A rakománya és a járműve együttes tömege nem éri el a 3,5 tonnát, tehát nem követ el szabálytalanságot, ha nem kér ekáerszámot. A piacon aztán elad 100 kilogramm terményt, a vevője pedig kijelenti, hogy az árut a saját telephelyére fogja szállítani. A gyümölcsöket felrakják a vevő üres teherautójára, így az eladó meggyőződhet róla, hogy a jármű tömege nem éri el a bejelentéshez szükséges tömeget, ezért nem jelentik be a fuvart. Ezt követően a vevő folytatja a vásárlást, és annyi árut pakol fel a teherautójára, hogy annak súlya átlépi a 3,5 tonnás határt. A nagybani piacról kilépve a NAV ellenőrei megmérik a vevő gépjárműt. Ha a vevő nem kért ekáerszámot, akkor minden egyes eladó, akinek terménye rajta van a teherautón, bírságot fog fizetni. Eddig az 500 kilogramm alatti értékesítés a termelők egy részének védelmet jelentett, mert csak e fölött a tömeg fölött kellett felelősséget vállalniuk a vevő szállítmányáért, az új szabályok alapján viszont akár 10 kilogramm értékesítésből is probléma lehet.

A következő példa, hogy egy gyártótól a vevő a saját kisteherautójával szállítja el a megvásárolt termékeket. A gyártónál lévő hídmérleg kilépéskor 3470 kilogrammot mér. A vevő máshonnan árut nem vesz fel, viszont útközben megtankolja a járművet, ezáltal a súlya 3620 kilogrammra növekszik. Ha a gépjárművet megállítják az ellenőrök, akkor a 3,5 tonna feletti állapota miatt a gyártói ekáerszámot kérik tőle, tehát a gyártó jár rosszul, holott nem követett el szabálytalanságot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.