Az Intersnack Magyarország (Chio) Kft. adatai szerint hazánkban a különböző snackekből a teljes fogyasztás évi 30 ezer tonna, és ennek hatoda decemberben fogy el – olvasható az Intersnack Magyarország Kft. közleményében.
Hozzáteszik: a magyar snackpiac sajátossága, hogy az európai átlagnál jóval kisebb hányadot hasít ki belőle a burgonyachips és helyette jóval nagyobbat a lisztből sütött snack (mint a sóspálcika, a perec és a kréker). Egy főre eső chipsfogyasztásban a 24. helyen állunk a vizsgált 29 európai ország listáján, ropi-, perec- és krékerfogyasztásban viszont 7. helyen vagyunk.
Mint írják, a szilveszter igazi szezonnak számít a sós snackek piacán is. Chipsből egyharmadával több fogy a nyári hónapokhoz képest, a krékerek, perecek és pálcikák keverékéből készülő sós mixek forgalma pedig még ennél is jobban, 50 százalékkal ugrik meg a téli ünnepek idején. Összességében a teljes éves magyar sós snack termelés egyhatoda, 5000 tonna decemberben fogy el az üzletekben.
Ami a burgonyachipset illeti, az utóbbi években a meglehetősen konzervatív ízlésű magyar chipsfogyasztók egyre inkább nyitottá váltak a merész, új ízekre. A piacot körülbelül negyedszázada három nagy ízirány uralja: a sós, a különféle paprikás-chilis-pepperonis és az általában hagymával kombinált tejfölös-tejszínes-sajtos. A hagyományos ízek mellé szilveszterkor a magyarok szívesen vásárolnak húsos és különféle pikáns, egzotikus fajtákat is.
„A magyar lakosság sóbevitelének mindössze 1,1 százaléka származik snackekből, vagyis a magas sófogyasztásáért nem a chipsek a felelősek. Az EU-ban ugyanis az utolsó helyek egyikén állunk a chipsfogyasztásban” – mondta el Szabó Gábor, az Intersnack Magyarország (Chio) Kft. vállalati kapcsolatok és piackutatási vezetője. „Az USA-ban például 26-szor több chips fogy, mint Magyarországon, a sóbevitelük azonban csak feleakkora, mint a miénk.”
Európában továbbra is a Brit-szigeteken, Skandináviában és a Benelux államokban fogy a legtöbb sós snack. A snackfogyasztás nem kizárólag egy adott ország jövedelmétől, hanem kulturális hagyományaitól is függ. A fejlett burgonyatermesztéssel és élénk távolsági kereskedelemmel bíró Északnyugat-Európában komoly hagyománya van a burgonyachipsnek és snackmagvaknak, illetve a zordabb időjárás, a hosszabb téli éjszakák miatt az emberek több időt töltenek otthon. Délre haladva ennek megfelelően kevésbé népszerűek a snackek. Ettől teljesen különbözik a helyzet a Balkánon, ahol sokkal népszerűbb a szotyi, a tökmag és a ropi.