Decemberben rágcsálnak legtöbbet a magyarok

A snackfogyasztás nem kizárólag egy adott ország jövedelmétől, hanem szokásaitól is függ.

MNO
2016. 12. 27. 8:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Intersnack Magyarország (Chio) Kft. adatai szerint hazánkban a különböző snackekből a teljes fogyasztás évi 30 ezer tonna, és ennek hatoda decemberben fogy el – olvasható az Intersnack Magyarország Kft. közleményében.

Hozzáteszik: a magyar snackpiac sajátossága, hogy az európai átlagnál jóval kisebb hányadot hasít ki belőle a burgonyachips és helyette jóval nagyobbat a lisztből sütött snack (mint a sóspálcika, a perec és a kréker). Egy főre eső chipsfogyasztásban a 24. helyen állunk a vizsgált 29 európai ország listáján, ropi-, perec- és krékerfogyasztásban viszont 7. helyen vagyunk.

Mint írják, a szilveszter igazi szezonnak számít a sós snackek piacán is. Chipsből egyharmadával több fogy a nyári hónapokhoz képest, a krékerek, perecek és pálcikák keverékéből készülő sós mixek forgalma pedig még ennél is jobban, 50 százalékkal ugrik meg a téli ünnepek idején. Összességében a teljes éves magyar sós snack termelés egyhatoda, 5000 tonna decemberben fogy el az üzletekben.

Ami a burgonyachipset illeti, az utóbbi években a meglehetősen konzervatív ízlésű magyar chipsfogyasztók egyre inkább nyitottá váltak a merész, új ízekre. A piacot körülbelül negyedszázada három nagy ízirány uralja: a sós, a különféle paprikás-chilis-pepperonis és az általában hagymával kombinált tejfölös-tejszínes-sajtos. A hagyományos ízek mellé szilveszterkor a magyarok szívesen vásárolnak húsos és különféle pikáns, egzotikus fajtákat is.

„A magyar lakosság sóbevitelének mindössze 1,1 százaléka származik snackekből, vagyis a magas sófogyasztásáért nem a chipsek a felelősek. Az EU-ban ugyanis az utolsó helyek egyikén állunk a chipsfogyasztásban” – mondta el Szabó Gábor, az Intersnack Magyarország (Chio) Kft. vállalati kapcsolatok és piackutatási vezetője. „Az USA-ban például 26-szor több chips fogy, mint Magyarországon, a sóbevitelük azonban csak feleakkora, mint a miénk.”

Európában továbbra is a Brit-szigeteken, Skandináviában és a Benelux államokban fogy a legtöbb sós snack. A snackfogyasztás nem kizárólag egy adott ország jövedelmétől, hanem kulturális hagyományaitól is függ. A fejlett burgonyatermesztéssel és élénk távolsági kereskedelemmel bíró Északnyugat-Európában komoly hagyománya van a burgonyachipsnek és snackmagvaknak, illetve a zordabb időjárás, a hosszabb téli éjszakák miatt az emberek több időt töltenek otthon. Délre haladva ennek megfelelően kevésbé népszerűek a snackek. Ettől teljesen különbözik a helyzet a Balkánon, ahol sokkal népszerűbb a szotyi, a tökmag és a ropi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.