Az önkormányzatok a területükön elhelyezett plakátokra is kivethetnek helyi adót – ez került be a parlamentnek benyújtott téli adócsomag jogszabályváltozásai közé hétfőn. A Napi.hu vette észre, hogy ez négyzetméterenként akár 12 ezer forint is lehet évente egy hely után. A lehetséges közteher mértéke nullától kezdődik s a helyi sajátosságokon múlik a szabály szerint.
– Valószínűleg a terület újraelosztásáról van szó, minden bizonnyal néhány hirdetőt szeretnének kiszorítani a piacról. A szegényes bevételű önkormányzatok ugyanakkor minden bevételi lehetőségnek örülnek – mondta lapunknak a Települési Önkormányzatok Szövetségének elnöke.
Schmidt Jenő úgy véli, a települések élni fognak a lehetőséggel, de ennek elsősorban a nagyvárosokban lesz jelentősége. A falvakban, kisebb városokban ugyanis alig vannak óriásplakátok. Az elnök alapvetően elhibázottnak tartja a lehetőséget, szerinte ezen a területen is egységes piacra lenne szükség, a plakátadó ennek az ellenkezőjét generálja. Mint mondta, ha már közterhet kell fizetniük, mindenhol minden önkormányzatnak ugyanannyit kellene kérnie tőlük.
– A cégeknek egyébként is kell fizetniük a közterület használatáért, még egy adót kivetni rájuk azzal járhat, hogy egyszerűen nem használják majd az önkormányzat felületét – mondta az új adóval kapcsolatban a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke. Gémesi György szerint ugyanakkor kevés település él majd a lehetőséggel, mert valójában jelentős bevétel nem várható belőle. Gödöllő polgármester elmondta, az óriásplakátok többsége ráadásul nem is a településeken belül, hanem a főutak mellett vannak, ezek viszont állami tulajdonúak. Hozzátette, egyre inkább úgy tűnik, hogy a reklámpiac állami monopóliummá válik.
A javaslat a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvényt is módosítaná. Kiterjeszti a jogellenes kedvezmények nyújtásának tilalmát azokra is, akik ebben részesítik a reklámközvetítőket. Megemeli a kiszabható bírság mértékét, valamint tájékoztatási kötelezettséget ír elő az állami adóhatóság számára, hogy amennyiben tiltott kedvezmény nyújtására vonatkozó információ a tudomására jut, köteles jelzéssel élni a büntetés kiszabására jogosult hatóság felé.
A Magyar Reklámszövetség is problémásnak tartja a tervezett módosítást, ami 4-6 milliárd forintos adóterhet róna a piaci szereplőkre. A szervezet közleménye hangsúlyozza: a lépés indokolatlan beavatkozás a piac működésébe, és további bizonytalanságot kelt.