Nem tetszik a magyar útdíjrendszer az Európai Bíróságnak

Úgy vélik, nem veszik figyelembe szankcionáláskor a jogsértés súlyát.

MTI
2017. 03. 22. 13:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A luxembourgi székhelyű bíróság két hasonló ügyben hozott közös ítéletében kiemelte, a jogsértések visszaszorítására irányuló szankcióknak összhangban kell állniuk a jogsértés súlyával a tényleges visszatartó erő biztosítására az arányosság általános elvének tiszteletben tartásával.

Az ügy előzménye, hogy az Euro-Team sofőrje az M5-ös autópályán maradt, noha úthasználati jogosultsága az elmulasztott lehajtótól csak az autópályával párhuzamosan futó 5-ös útra volt. A bíróság megjegyezte: a szabálytalanul megtett útszakaszon fizetendő úthasználati díj alacsonyabb – 324 forint –, mint az eredeti útvonaltervben szereplő 5-ös úton a cég által előre ténylegesen megfizetett díj (520 forint).

A Spirál-Gép ügyében pedig a túlhajtás észlelését követően a sofőr szinte azonnal, telefonon megváltotta az útvonalhasználati jegyet 1597 forintért.

Mindezek ellenére a rendőrség mindkét esetben mintegy 150 ezer forint összegű bírsággal sújtotta a járművek üzemben tartóit. A bírságok összege megegyezik az úthasználati díj befizetésének teljes elmaradása esetén kiszabandó bírság összegével – tették hozzá.

A törvényszék úgy határozott, ahogy már egy korábbi ítéletében kimondta: az uniós szabályozással elérni kívánt célokhoz képest aránytalannak tűnik egy ilyen mértékű bírság alkalmazása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.