A luxembourgi székhelyű bíróság két hasonló ügyben hozott közös ítéletében kiemelte, a jogsértések visszaszorítására irányuló szankcióknak összhangban kell állniuk a jogsértés súlyával a tényleges visszatartó erő biztosítására az arányosság általános elvének tiszteletben tartásával.
Az ügy előzménye, hogy az Euro-Team sofőrje az M5-ös autópályán maradt, noha úthasználati jogosultsága az elmulasztott lehajtótól csak az autópályával párhuzamosan futó 5-ös útra volt. A bíróság megjegyezte: a szabálytalanul megtett útszakaszon fizetendő úthasználati díj alacsonyabb – 324 forint –, mint az eredeti útvonaltervben szereplő 5-ös úton a cég által előre ténylegesen megfizetett díj (520 forint).
A Spirál-Gép ügyében pedig a túlhajtás észlelését követően a sofőr szinte azonnal, telefonon megváltotta az útvonalhasználati jegyet 1597 forintért.
Mindezek ellenére a rendőrség mindkét esetben mintegy 150 ezer forint összegű bírsággal sújtotta a járművek üzemben tartóit. A bírságok összege megegyezik az úthasználati díj befizetésének teljes elmaradása esetén kiszabandó bírság összegével – tették hozzá.
A törvényszék úgy határozott, ahogy már egy korábbi ítéletében kimondta: az uniós szabályozással elérni kívánt célokhoz képest aránytalannak tűnik egy ilyen mértékű bírság alkalmazása.