Meghiúsulni látszik Lázár nagy álma

A miniszter szerint az NFM és a MÁV miatt szállt el a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő tram-train ára.

MN
2017. 04. 24. 18:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train. A térség országgyűlési képviselői posztját is betöltő politikus azt kéri a kormánytól, az aránytalanul megnövekedett költségek miatt ne vállaljon kötelezettséget a beruházás megvalósítására.

Lázár János közleményében azt írja, hiába fogott össze Szeged és Hódmezővásárhely, élvezte a projekt a kormány támogatását, a két várost összefogó villamosvasúti rendszer most ellehetetlenülni látszik. A tram-train rendszerben használható szerelvények beszerzése ugyanis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV által előkészített közbeszerzés eredményeként közel duplájába kerülne, mint amennyire ők tervezték.

Az Index az ajánlatok elbírálásáról szóló összegzés alapján korábban azt írta, hogy a Stadler Rail Valencia (nettó) 6,395 millió eurót kér a 198+4 (mozgássérült) férőhelyes járműért. Az ár átszámítva 2 milliárd forint, a 8 tram-train (villamosvonat) tehát 16 milliárd forintba, 6 milliárd forinttal többe kerül a tervezettnél. A kormány ugyanis 10 milliárd forintot szánt uniós támogatásból a járművekre. Ha a jármű árához hozzávesszük, hogy a tram-trainbe járművenként 372 millió forintért építi be a wc-t a Stadler, akkor a villamosvonatok ára már 19 milliárd forintra rúg a tervezett 10 milliárdhoz képest. Ehhez jön még a hiányzó vonalszakasz kiépítésére szánt 13 milliárd forintos költség is.

Lázár kommünikéjében ugyanakkor hozzátette: Hódmezővásárhely országgyűlési képviselőjeként és az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszterként azt kéri a kormánytól, hogy ne vállaljon kötelezettséget a beruházás megvalósítására az aránytalanul megnövekedett költségek miatt. A politikus hangsúlyozta, országgyűlési képviselőként és a kormány tagjaként sem tudja elfogadni és támogatni, hogy a hibás tervezés és előkészítés miatt megkétszereződjön egy beruházás költsége. A kormány „az NFM és a MÁV súlyos előkészítési hibái ellenére sem engedhet üzleti érdekek nyomásának” – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.