Új kormányrendelettel darálnák be a köztéri reklámokat

Teljesen átalakítanák az eddigi plakátpiacot, csak a haveri cégeknek maradna hely.

MN
2017. 04. 30. 9:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Péntek este megjelent a Magyar Közlönyben egy közterületi reklámfelületekkel foglalkozó kormányrendelet, amely kijelöli a tavaly elfogadott településkép-védelmi törvény reklámokkal kapcsolatos végrehajtásának menetét – szúrta ki az Index.

Az Orbán Viktor által aláírt rendelet lényege (a tervezetről korábban itt írtunk), hogy 30 nap múlva már lényegében csak önkormányzati engedéllyel helyezhetőek ki közterületre új reklámfelületek, 2021-től pedig csak azok a már meglévő reklámhordozók maradhatnak köztéren, amelyek megfelelnek a kormány új szabályozásának.

A jövőben

Szigeti Péter, az Alfa Plakát Kft. tulajdonos-ügyvezetője szombaton az Index telefonos megkeresésekor értesült arról, hogy megjelent a rendelet, ám közölte: hetek óta pletykáltak arról, hogy ki fog jönni. „Változatlanul azt gondoljuk, hogy ebbe a területbe nem lehet ilyen durván beavatkozni, és megpróbáljuk elérni, hogy ez a törvény ne kerüljön végrehajtásra” – jelentette ki. Hozzátette: az a probléma, hogy mindez az eddigi plakátpiacot teljesen átalakítja, és olyan szabályozást hoz, amely miatt fennáll annak a veszélye, hogy a jövőben gyakorlatilag csak a haveri cégek reklámozhassanak köztéren.

A kormányrendelet mellékleteiben az is szerepel, hogy a jövőben szinte csak önkormányzati-állami tulajdonú felületeken lehet majd hirdetni (a tulajdonos engedélyével), magántulajdonú területeken, épületeken pedig csak alig.

Jelenleg az ország 30 ezer plakáthelyének 90 százaléka magántulajdonú területeken van, 10 százalék pedig önkormányzatin. A törvény ezt az arányt fogja megfordítani, vagyis pár év múlva csak annál a cégnél lehet majd közterületen reklámozni, akinek az állam ezt megengedi – olvasható a cikkben.

Urbán Zsolt a Hír TV-nek azt mondta: az intézkedés 49 ezer plakáthelyre és több száz vállalkozásra vonatkozhat. „Ez a jogszabály ebben a formájában gyakorlatilag ellehetetleníti ezt a piaci szegmenst, és nemcsak a közterületi reklámozók számára, hanem alapvetően minden olyan vállalkozás vagy hirdető számára is előnytelen lesz, amely ezt a szegmenst előnyben részesíti vállalkozása hirdetése tekintetében” – fogalmazott a Magyar Reklámszövetség elnöke.

Az LMP szerint a szabályozás az egész ellenzéket ellehetetlenítené. „Az egyik kritikus pontja ennek, hogy azt látjuk, az Országgyűlésben testre szabott törvényeket készítenek. Egy másik eleme, hogy folyik az oligarchaháború a Fideszen belül, tudjuk, ennek milyen háttere van. Harmadsorban pedig azért is sajnálatos, mert ez az egész ellenzék ellen is szól” – reagált Schmuck Erzsébet frakcióvezető-helyettes.

A Jobbik épp a Fidesz korrupciós botrányaival kapcsolatos plakátkampányt folytat. A párt szerint a rendelettel a kormány a neki nem tetsző véleményeket akarja elhallgattatni. „A kedves vezető retteg az ellenzéki véleménytől, nyilván a Jobbik óriásplakátjai nagy hatást gyakoroltak rá, ezért minden eszközzel megpróbálja elérni, hogy az ellenzéki hangok ne csak a médiából, de a közterületekről is eltűnjenek. Természetesen ezzel együtt minden lehetőséget megragadunk továbbra is, hogy tájékoztassuk az embereket az igazságról. A mostani plakátkampányunk is ezt szolgálja” – nyilatkozta a Jobbik szóvivője, Jakab Péter.

Mint korábban megírtuk, az előírásokat jellemzően egy, a kormánypártok bizalmát élvező társaságra szabták. Ez a cég nem más lehet, mint az oszlopháború nyertesének is tekintett francia tulajdonú JCDecaux Hungary Zrt., amely több mint egy éve megtáltosodott: a fővárosi tömegközlekedési megállókban és azok környékén egyre több új reklámhelyet létesítettek, s amíg a Mahirt minden úton megpróbálták ellehetetleníteni, a franciák egyre-másra kapták meg a Fővárosi Közgyűlés tulajdonosi bizottságának hozzájárulásait a telepítésekhez. 

A jogszabály gyakorlatilag kiirtaná a Budapesten és Magyarország városaiban meglévő, jelentős részben a Magyar Nemzettel közös tulajdonosi körhöz tartozó Mahir Cityposter Kft. tulajdonában álló hirdetőoszlopokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.