Péntek este megjelent a Magyar Közlönyben egy közterületi reklámfelületekkel foglalkozó kormányrendelet, amely kijelöli a tavaly elfogadott településkép-védelmi törvény reklámokkal kapcsolatos végrehajtásának menetét – szúrta ki az Index.
Az Orbán Viktor által aláírt rendelet lényege (a tervezetről korábban itt írtunk), hogy 30 nap múlva már lényegében csak önkormányzati engedéllyel helyezhetőek ki közterületre új reklámfelületek, 2021-től pedig csak azok a már meglévő reklámhordozók maradhatnak köztéren, amelyek megfelelnek a kormány új szabályozásának.
A jövőben
Szigeti Péter, az Alfa Plakát Kft. tulajdonos-ügyvezetője szombaton az Index telefonos megkeresésekor értesült arról, hogy megjelent a rendelet, ám közölte: hetek óta pletykáltak arról, hogy ki fog jönni. „Változatlanul azt gondoljuk, hogy ebbe a területbe nem lehet ilyen durván beavatkozni, és megpróbáljuk elérni, hogy ez a törvény ne kerüljön végrehajtásra” – jelentette ki. Hozzátette: az a probléma, hogy mindez az eddigi plakátpiacot teljesen átalakítja, és olyan szabályozást hoz, amely miatt fennáll annak a veszélye, hogy a jövőben gyakorlatilag csak a haveri cégek reklámozhassanak köztéren.
A kormányrendelet mellékleteiben az is szerepel, hogy a jövőben szinte csak önkormányzati-állami tulajdonú felületeken lehet majd hirdetni (a tulajdonos engedélyével), magántulajdonú területeken, épületeken pedig csak alig.
Jelenleg az ország 30 ezer plakáthelyének 90 százaléka magántulajdonú területeken van, 10 százalék pedig önkormányzatin. A törvény ezt az arányt fogja megfordítani, vagyis pár év múlva csak annál a cégnél lehet majd közterületen reklámozni, akinek az állam ezt megengedi – olvasható a cikkben.
Urbán Zsolt a Hír TV-nek azt mondta: az intézkedés 49 ezer plakáthelyre és több száz vállalkozásra vonatkozhat. „Ez a jogszabály ebben a formájában gyakorlatilag ellehetetleníti ezt a piaci szegmenst, és nemcsak a közterületi reklámozók számára, hanem alapvetően minden olyan vállalkozás vagy hirdető számára is előnytelen lesz, amely ezt a szegmenst előnyben részesíti vállalkozása hirdetése tekintetében” – fogalmazott a Magyar Reklámszövetség elnöke.