Újra napi légi összeköttetés lesz Budapest és Kijev között. Az Ihor Kolomojszkij ukrán üzletemberhez köthető Ukraine International Airlines (UIA) június 15-től indít közvetlen repülőjáratot a két főváros között. – Már másfél éve készülünk erre, de a belső és a külső körülmények csak most tették lehetővé az indulást – fogalmazott lapunknak a bejelentés utáni sajtótájékoztató után Kristina Ljahovics, a társaság regionális menedzsere. A szakember ezzel két dologra utalt. Egyrészt arra, hogy hosszú ideig tartó mélyrepülés után éledezik az ukrán gazdaság. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) előrejelzése szerint idén már a GDP 2,5 százalékos növekedése várható, s az elmúlt évekhez képest valamelyest csillapul a jelenleg éves szinten 8,5 százalékra tehető infláció is. Másik kedvező változás, hogy Ukrajna polgárai a nyártól 90 napra vízummentesen utazhatnak az Európai Unió országaiba.
Számolt mindezekkel az UIA, amikor a járat beindítása mellett döntött. Korábban az ukrán légitársaságok közül az Aerosvit repült Budapestre, de az négy éve csődöt jelentett. Jelenleg heti négyszer induló járatával kizárólag a fapados Wizz Air bonyolít le rendszeres forgalmat a két főváros között, s a hírek szerint belép az ukrán piacra egy másik fapados társaság, a Ryanair is. Mindez azt jelzi, hogy a légitársaságok látnak fantáziát a lassan, de magához térő Ukrajnában.
Az Ukraine International Airlines, amelynek magyarországi képviseletét a fehérorosz Belavia és az orosz UTair mellett a budapesti 1000 Út Utazási Iroda látja el, Kijev nemzetközi repülőterére, Boriszpilre szállítja utasait. Negyven gépből, Boeingekből és Embraerekből álló flottája Európa szinte minden országába repül, kimondottan jónak nevezhető a hálózata a posztszovjet térségben, de vannak hosszú távú járatai Bangkoktól Dubajon és Pekingen át New Yorkig több helyre. Mint Kristina Ljahovics elmondta, Kijevből több irányba, különösen a Kaukázusba és Ázsia felé kínálnak kedvező tranzitlehetőséget. Ügyelnek a csatlakozásokra, és áraik versenyképesek a fapados járatokéival is. A menedzser fölhívta a figyelmet, hogy az ukránok már hozzászoktak a nehézségekhez, s jó másfél éve ez látszik a társaságnál a 2015-ös 4,7 millióról tavaly hatmillió körülire nőtt éves utasforgalomban is. Emellett a 2014-ben megrettent külföldiek is bátrabban utaznak Kijevbe, ahol a hrivnya árfolyama érezhetően olcsóbbá teszi útjaikat. Budapest szerinte azért is vonzó hazai utasaik szemében, mert közel van, szép, nem drága, közel áll a két nép mentalitása, és fejlett a gyógyturizmus.