Csak egy éjszakára tudtak segíteni az Antalyában rekedt magyaroknak

Nagy a káosz, az utasokat csak pénzért szállásolják el, információhoz is alig jutnak. A cég még pénteken is Black Fridayt hirdetett.

MN
2017. 07. 03. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sikerült mindenkinek szállást találni azok közül, akik a Green Holidays Utazási Iroda csődje miatt szállás nélkül maradtak a törökországi Antalyában – mondta Kiss Gábor ankarai magyar nagykövet az M1 csatornán hétfő reggel.

A nagykövet hozzátette, a mintegy 180 emberből álló magyar csoportot két megbízható, színvonalas helyen sikerült elhelyezni. Vannak, akik ma reggel már elhagyták a szállodát és útban vannak a repülőtérre, hogy hazamenjenek.

Kiss Gábor mindenkinek azt ajánlotta, hogy vegyék fel a kapcsolatot az Uniqa biztosítóval, akiknek pedig utasbiztosításuk is van, azok is kezdjék el az ügyintézést. Az ankarai nagykövetség négy munkatársa – köztük három konzul – már vasárnap este a helyszínre ment, hogy segítsen a magyaroknak.

A nagykövet a Hír TV-nek azt mondta, hogy egyelőre csak tegnap éjszakára sikerült szállást találni a kint rekedt utasoknak, de folyamatosan azon dolgoznak, hogy maradhasson, aki szeretne. Arról is beszámolt, hogy eddig mintegy százötvenen fordultak hozzájuk segítségért.

„Egy éjszakára tudunk segíteni abban, hogy ma hajnalra mindenkit el tudjanak szállásolni az adott szállodában, de ez természetesen nem garancia arra, hogy – az utasok saját pénzén – a mai, illetve a holnapi éjszakájukat is fogja tudni biztosítani az adott szálloda. Tehát folyamatosan munkában vagyunk ezzel kapcsolatban, a tegnap estét megoldottuk, de hogy most ez hogyan zajlik tovább, erről nincsen információnk” – mondta Kiss Gábor a Hír TV-nek.

Egyik olvasónk közölte, hogy 47 eurót kellett fizetniük fejenként azért, hogy szállást kapjanak a szállodában.

A Hír Televíziónak nyilatkozó egyik utas azt mondta: semmilyen információt nem kaptak az utazási irodától, senkit nem is tudnak elérni. A kártalanítást az Uniqa Biztosító végzi, de a társaságot sem tudják elérni.

„Amikor kiérkeztünk, kivezényeltek minket a buszparkolóba, a betonra 43 fokban. Étlen-szomjan két órát álltunk ott a gyerekekkel, és volt ott hat hónapos baba is. És a legrosszabb az egészben, hogy az utazási irodának az idegenvezetői vesztették el az emberi mivoltukat, mert fapofával beleröhögve nem írtak jegyzőkönyvet, majd a buszra felszállva azt mondták, hogy a szállodában ez meg lesz oldva. Majd útközben leszálltak a buszról, és otthagytak minket, és ugye mondták, hogy majd holnap érkeznek, tegnap is este hétig vártuk őket, semmi, kikapcsolták a telefonokat, kinyomkodták, szóval semmi, teljesen magunkra hagytak minket. Egy telefonszámot kaptunk, hogy vegyük fel a kapcsolatot, meg kellett adnunk, hogy milyen szállodában és hol vagyunk, még tegnap este, semmi, akkor a külügyminisztériumban vették fel a kapcsolatot, nem tudják mikor fogunk hazamenni, hogy, ezen vannak, fognak jelentkezni, talán a mai nap” – mondta Markov Tamás.

Egy törökországi szállodában várakozó utas, Novák Zsuzsanna az MTI-nek ugyancsak azt mondta, hogy semmilyen információjuk nincs. Volt olyan utas, akit már kitettek a szállodából, mert nem tudott fizetni, sokaknál nincs készpénz – fűzte hozzá. Kitért arra is, hogy vasárnap óta 65-en vannak a szállodában, és a szombaton érkezett másik csoport sem tud semmit a visszaútról.

Vereczki András, az Uniqa biztosító lakossági és kárrendezési területért felelős vezetője eközben az MTI-vel közölte, megkezdődött az utasok kártalanítása. Szavai szerint a kárrendezés elindulásához szükséges határozatot a kormányhivatal kiadta, megjegyezte ugyanakkor, hogy már a határozat megjelenése előtt is próbáltak segíteni, az utasok átvételéről a Neckermann irodával is egyeztettek. Közölte: a biztosító szolgáltatása arra vonatkozik, hogy a kényszerű kinn tartózkodás és hazautazás költségét fedezik, illetve a meghiúsult utazás számlával igazolt költségét részben vagy egészben megtérítik. Mindezt az Uniqa Biztosító által vállalt limiten belül, az utazási irodának 500 millió forintos fedezete volt.

Tájékoztatása szerint a kárrendezés első része a külföldön lévő utasok hazahozatala, több légitársaság válaszára még várnak. A másik része a befizetett utakra vonatkozó iratok begyűjtése azoktól, akik még nem utaztak el, ezeket egy hónapon belül összesítik. Akkor meg tudják állapítani, hogy mi fér bele a kárrendezésbe a benyújtott igényekből.

Mint mondta, közel ezer utast érint jelen pillanatban a Green Holidays csődje, az utasok 99 százaléka Törökországban tartózkodik. Ezen kívül vannak további károsultak is, akiknek befizetett útjuk van az irodánál, de még nem utaztak el. Annak a 370 utasnak a helyzete a legnehezebb, akik szombaton és vasárnap utaztak el, nekik csak az ideiglenes elhelyezésük megoldott.

Kitért arra, hogy a Green Holiday Kft.-vel folyamatosan egyeztettek, a kezdetektől segítik a helyzet megoldását. A Törökországban rekedt utasoknak azt javasolta, hogy fogadják el az utazásszervező által kínált hazautazási lehetőséget.

A Magyar Utazási Irodák Szövetsége már januárban is figyelmeztette az utasokat, hogy ne dőljenek be az extrém olcsó utakat kínáló irodáknak. Bakó Balázs, a szövetség kommunikációs bizottságának tagja a Hír TV-nek azt mondta, többször is jelezték az illetékes hatóságnak, hogy vizsgálni és szigorítani kellene az ilyen utakat és akciókat. A vasárnap csődöt mondott Green Holidays egyébként még pénteken is Black Friday akciót hirdetett honlapjukon.

„Mi nem vagyunk hatóság, mi nem vizsgálhatunk. Viszont mi részben ezzel a Black Fridayjal kapcsolatban is már több bejelentést tettünk az illetékes hatóságnak, ami most már kormányhivatal. Illetve hát az ügyben is, hogy itt az utazási csomag kontra külön-külön eladott szolgáltatások ügyét is vizsgálni és szigorítani kéne, mi egyébként több ilyen beadványt fogalmaztunk. Hát az a baj, hogy itt a hatóság keze is azért valamilyen szinten meg van kötve, hiszen ahogy mondtam, ha például esetünkben két külön cégről volt szó, külön cégből jött a repülőjegy, külön cégből a szállás, hát ezt jogilag nehéz megfogni” – mondta el Bakó Balázs, a MUISZ kommunikációs bizottságának tagja.

Amint arról beszámoltunk, a Green Holidays Kft. vasárnap kora este jelentett fizetésképtelenséget. A társaság szervezésében délelőtt még elindult egy magyar csoport Budapestről charterjárattal a törökországi Antalyába, de lefoglalt szálláshelyükre már nem jutottak el.

A Magyar Nemzet elért egy utast, aki egy nagyobb családi összefogás keretében 1,7 millió forintot költött a tervezett, egyhetes törökországi nyaralásra – ehhez képest, nem az ígért, ötcsillagos szállodában, de még csak nem is a megbeszélt városban és megyében helyezték el őket. „Már csak ezzel közel 700 ezer forintot vesztettünk, és valószínűleg holnap-holnapután mehetünk is haza” – mondta férfi, aki azt tervezi, hogy más károsultakkal együtt ügyvédhez fordul és jogi úton követel kárrendezést.

A Green Holidays honlapján vasárnap este azt közölte, hogy a társaság vagyoni biztosítékát az Uniqa Biztosító Zrt. szolgáltatja. A szükséges intézkedéseket a társaság helyett a biztosító teszi meg. A kárenyhítés módjáról a biztosító dönt. A társaság kötelezettségeinek teljesítéséhez szükséges intézkedésekről – a vagyoni biztosíték terhére – a kormányhivatal intézkedik a biztosítóval együttműködve. Az utasok igényeiket közvetlenül a biztosítóval szemben érvényesíthetik, amelyet az [email protected] címen jelenthetnek be.

A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) információi szerint 500 millió forintos vagyoni biztosítékkal rendelkezett a fizetésképtelenné vált Green Holidays utazási iroda, de azt még nem lehet tudni, hogy ez a pénz elég lesz-e a kártalanításra – mondta Horváth Péter, a szövetség utasbiztosítási tagozatának elnöke az M1 csatornán. Hangsúlyozta, hogy a vagyoni biztosíték kizárólag három célra használható fel, az utasok hazahozatalára, a kényszerű kinttartózkodás finanszírozására és a befizetett részvételi díjak visszatérítésére, más ebből nem finanszírozható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.