Már a Volkswagen is küzd a vásárlókért

Megjósolhatatlan, milyen véget ér az évtized eddigi legnagyobb autóipari botránya.

MN
2017. 08. 05. 8:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Volkswagen is vásárlási kedvezményt ad az Euro 4 normás vagy régebbi dízelautók lecseréléséhez – jelentette be a cég pénteken. A Volkswagen autókra, valamint a konszern többi márkájára, így az Audira, a Skodára és a Porschéra vonatkozó árkedvezmény mértékének meghatározása és az igénybevétel részleteinek kidolgozása folyamatban van – közölte a gyártó a DPA német hírügynökség beszámolója szerint. A távirati iroda által szemlézett anyag szerint Matthias Müller, a vállalat vezetője azt mondta, a kedvezménnyel is szeretnének hozzájárulni ahhoz, hogy „gyorsan, érezhetően és hosszú távon” csökkenjen a nitrogén-oxid-kibocsátás, és tisztább legyen a levegő.

Persze nem a Volkswagen az egyetlen nagy gyártó, amely igyekszik magához csábítani a bizalmukban megrendült vásárlókat. A BMW a dízel-csúcstalálkozó után jelentette be, hogy ha valaki az év végéig új Euro 6 normás dízelautót, elektromos BMW-t vagy Minit vásárol, és leadja régi Euro 4 normás vagy annál elavultabb autóját, kétezer euró kedvezményt kap. A Daimler, a Ford és a Toyota is árkedvezményekről döntött.

Berlinben szerdán rendezték meg a dízelcsúcsot, amelyen az iparág képviselői, tartományi miniszterelnökök és a szövetségi kormány abban állapodtak meg, hogy a gyártók több mint ötmillió Euro 5 és Euro 6 normájú dízelautó szoftverfrissítését végzik el önként és ingyen, így átlagosan 25-30 százalékkal csökkenhet az érintett járművek nitrogén-oxid-kibocsátása. Az autók hardverfrissítését, azaz alkatrészek utólagos beépítését elutasította a szakma.

Az egész botrány azzal kezdődött, hogy két évvel ezelőtt kiderült, a Volkswagen egy különleges szoftver segítségével hitette el az ellenőrökkel, hogy dízelmotorjai teljesítik a szigorú emissziós normákat. A csalás úgy működött, hogy az autó számítógépe érzékelte, ha éppen mérik a kipufogógázok összetételét, és ilyenkor a motor a megfelelő értékeket produkálta. Normál használat mellett erről szó sem volt, és a kibocsátás messze átlépte a határértékeket. Ezután arra is fény derült, hogy nemcsak wolfsburgi székhelyű konszern, hanem az összes autógyártó hasonló módon trükközött. Az ügy tehát húzódik már egy ideje, és megjósolhatatlan, mikor és milyen véget fog érni. Az már biztosan látszik, hogy az iparág akár súlyos megrázkódtatást is elszenvedhet. Akciók ide vagy oda, a vevők bizalmát nehéz lesz visszaszerezni, és ezt már a piaci folyamatok is tükrözik. Németországban legalábbis a vásárlók kezdik kerülni a dízelautókat. A járműnyilvántartásért felelős Szövetségi Gépjárműhivatal (Kraftfahrt-Bundesamt) szerdán közzétett adatai szerint a júliusban forgalomba helyezett dízelautók száma 12,7 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. Benzinüzemű gépkocsiból viszont 11,2 százalékkal többet helyeztek forgalomba, részarányuk ezzel 56, a dízelautóké pedig 40,5 százalék lett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.