Brüsszel furcsállja, mi kerül egy autópályán kilométerenként 4,5 milliárdba

Elég rosszul áll az M4-es autópálya Berettyóújfalu–Nagykereki, országhatár közötti szakasz szénája.

MN
2018. 02. 05. 6:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elég rosszul áll az M4-es autópálya Berettyóújfalu–Nagykereki, országhatár közötti szakasz szénája, a megküldött dokumentáció 27 pontjában is magyarázatot kért az Európai Bizottság – írja a 24.hu. A portál a projekt támogatási kérelmére adott brüsszeli választ ismerteti, amely több ponton tesz fel kérdést a magyar félnek, amely uniós pénzből finanszírozná a beruházást. 

A legnagyobb fejtörést a pályaszakasz kapcsán az ára okozza: a magyar oldalon a beruházás teljes költsége alapján kilométerenként 14,4 millió euró, csaknem 4,5 milliárd forintos ár adódik. A magyar fél a 24.hu szerint azzal indokol, hogy hidakat és az árvíz ellen töltést kell építeni.

A bizottság a forgalmi adatokat sem találta elég meggyőzőnek, ezért magyarázatot kér arra, miért kellene a kétszer egysávos utat kétszer kétsávosra fejleszteni. Az útépítés érdekessége, hogy a román oldalon egyelőre nem látni, mikor folytatódik az autópálya-építés, az ugyanis elakadt: a romániai csatlakozó szakasz nélkül a magyar autópálya a mezőn fog végződni. Az EB annak a tisztázását is kéri, hogy végeredményben mennyi a támogatásigény.

Az M35-ös projekt esetében még több, 33 ponton kértek pontosításokat Brüsszelből. A beadott támogatásigénylés alapján a beruházás teljes költsége 329,9 millió euró, a kilométerenkénti egységköltség nettó 11,1 millió euró (3,44 milliárd forint). Ez magasnak tűnik a viszonylag egyszerű topográfia és a viszonylag alacsony népsűrűséget figyelembe véve. Vagyis indoklást kérnek az EU-bürokraták, hogy mi kerül több mint 3 milliárd forintba sík terepen, ahol sok lehajtót sem indokol a népsűrűség.

A 24.hu kormányközeli forrása azzal magyarázta a problémákat, hogy nem teljesen kidolgozott dokumentációt küldtek meg Brüsszelbe. A sietség pedig összefügg az uniós pénzek gyors lehívási, kifizetési kényszerével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.