A német autóiparnak idén a termelése csökkentésére kell számítania a világszerte éleződő kereskedelmi konfliktusok miatt – jelentette ki Herbert Diess, a Volkswagen konszern vezérigazgatója az osztrák Automobilwoche lapnak a héten nyíló genfi autószalon megnyitása alkalmából adott interjúban. Ki hitte volna, hogy a 2015-ben kipattant dízelbotránynak ilyen messze ható következményei lesznek.
Mint emlékezetes, az ügy kirobbantója a 2015. szeptember 18-án nyilvánosságra került eljárás, amelyben a Volkswagen AG egy szabálytalan szoftvert használt a dízelek motorvezérlésében, hogy megkerülje az egyesült államokbeli kibocsátási normákat. A lebukást az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynökségének vizsgálata okozta. A Volkswagen AG szerint világszerte mintegy 11 millió szoftver volt érintett. Akkor sokan sejtették, hogy a példás büntetés mögött az amerikai piac védelme is meghúzódhat, azonban ez mára teljesen egyértelmű. Donald Trump elnök kezdettől hangoztatta, hogy védővámokkal kell távol tartani az európai járműveket, és ez hamarosan valóra válhat.

Fotó: MTI/EPA
– Tovább éleződik az Egyesült Államok és Európa között a vámtételekről zajló vita, és ez hátrányosan érintheti a német autóipart, de meg fogjuk érezni az amerikai–kínai kereskedelmi konfliktus hatását is – fogalmazott az interjúban Herbert Diess. A német autóipari vállalatok szakmai képviselete, a VDA (Verband der Automobilindustrie) számításai szerint a német autógyárak termelése az idén öt százalékkal, 4,8 millióra csökkenhet – írta az MTI. Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg–esseni Egyetem CAR autóipari kutatóintézetének vezetője szerint a német autóiparnak idén termeléscsökkentésre és elbocsátásokra kell felkészülnie, valamint mérsékelnie kell nyereségvárakozásait is.
A német autóiparnak az új modellek típusengedélyéhez megkövetelt WLTP emissziós mérési eljárás által támasztott nehézségeken túl – amellett, hogy a hazai piacon a dízel csökkenő népszerűségével és egyes nagyvárosokban a dízelek kitiltásával kell szembenéznie – meg kell küzdenie a nemzetközi piacokon a visszaeső kínai kereslet, valamint az amerikai–kínai kereskedelmi ellentétek következményeivel is. – És ha ez sem lenne elég, a 2030-as szén-dioxid-kibocsátási normák szigorításával az unió fokozta a beruházási kényszert a klímasemleges mobilitási technológiák fejlesztésébe – fogalmazott Ferdinand Dudenhöffer.