A vártnál kevesebb üzemanyag-megtakarítást hoz ugyan, de a közúti áruforgalomban megvalósítható megoldás a szoros konvojba rendezett önvezető kamionok automatizált közlekedése az MAN teherautógyár szerint.
Az MAN Truck & Bus haszongépjármű-gyártó vállalat, a német vasutak DB Schenker logisztikai leányvállalata, valamint a Fresenius műszaki főiskola a várt 8-10 százalék helyett mindössze 3-4 százalék üzemanyag-megtakarítást tudott elérni a kamionoknak vasúti szerelvényekhez hasonló, szoros konvojba rendezett haladásával végzett kísérletekkel.

Fotó: Reuters
Az önvezető kamionokból összeállított, számítógép irányította konvoj, a „platooning” a közúti áruszállításban kaphat szerepet a jövőben.
A kísérleteket a németországi A9-es autópálya München és Nürnberg közötti forgalmas szakaszán végezték.
A konvoj élén haladó kamion fogyasztása 1,3 százalékkal csökkent, a mögötte haladó kamionoké pedig 3-4 százalékkal. Az üzemanyag-megtakarítás a légellenállás csökkenésének köszönhető – közölte az MTI.
A projekt résztvevői összességében eredményesnek ítélték meg a kísérleteket. Alexander Doll, a német vasutak áruszállítási és logisztikai igazgatója szerint a platooning megoldás a 2020-as évek közepétől kerülhet a közúti áruforgalomban gyakorlati alkalmazásba.
2017 szeptemberében már Magyarországon is teszteltek önvezető kamionokat. A Volvo Trucks közúti forgalomban próbált ki három járművet, amelyek ötven kilométert tettek meg az M1-es autópályán.
A biztonság miatt mindhárom kamion fülkéjében ült sofőr, de csak az elsőé vezetett. A másik két kamion vezeték nélküli kapcsolat segítségével követte az elsőt.
Az M76-os utat már olyanra tervezik, hogy alkalmas legyen az önvezető járművek forgalmának lebonyolítására.