Megkezdődött a turizmus kötelező adatszolgáltatása

Június elsején megkezdődött a szállodák regisztrációja az új turisztikai digitális adatszolgáltató rendszerbe; az első körben a hoteleknek e hónap végéig kell végrehajtaniuk a csatlakozást.

2019. 06. 04. 5:50
A digitális rendszer kizárólag statisztikai célokat szolgál Fotó: MTI Fotó: H. Szabó Sándor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Június elsején megkezdődött a szállodák regisztrációja az új turisztikai digitális adatszolgáltató rendszerbe; az első körben a hoteleknek e hónap végéig kell végrehajtaniuk a csatlakozást, a kötelező adatszolgáltatásuk a statisztikai hivatalnak és más hatóságoknak ugyanis júliustól már élesben működik.

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) a turizmus fejlesztését szolgálja azzal a céllal, hogy javuljon a magyar piaci szereplők versenyképessége a szálláshely-szolgáltató szektor digitalizációján keresztül. Az NTAK-ba az év végéig szakaszosan valamennyi típusú szálláshelynek be kell jelentkeznie, majd az élesítést követően a digitális rendszeren keresztül azonnal láthatóvá válik a szolgáltató forgalma, illetve az, hogy hány vendég érkezik a szállásra, mely országból és mennyi pénzt költenek el a vállalkozásnál.

Korábban az ellenzéki média azt a valótlanságot terjesztette, hogy az állam ezen az új, valós és naprakész adatokat gyűjtő szisztémán keresztül kívánja megfigyelni az állampolgárokat, azonban erre az NTAK nem ad lehetőséget, mert kizárólag statisztikai célú adatgyűjtést végez, a turisták személyes adatait, fogyasztási szokásait nem jegyzi és nem tárolja, vagyis azokhoz a hotel szálláshelykezelő szoftverén keresztül nem fér hozzá illetéktelen személy vagy ellenőrző hatóság.

A digitális rendszer kizárólag statisztikai célokat szolgál
Fotó: MTI Fotó: H. Szabó Sándor

A digitális NTAK-ban az adatok jelentős részét alapvetően a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által nyilvántartott nyomtatványokban meghatározott adatkörök képezik. Ez egészül ki a turisztikai területre jellemző és a statisztikai elemzést segítő részadatkörrel, mint az értékesítési csatorna vagy a vendégszegmens.

A menetrend szerint a szállodák júliusban kezdődő adatszolgáltatása után szeptember elsejétől nyílik lehetőség a panziók regisztrációjára, amelyeknek októbertől kell szolgáltatniuk a forgalmi adatokat. Utolsó körben december elsejétől a kempingek, az üdülőházak, a falusi vendégfogadók, a közösségi és egyéb szálláshelyek következnek; az egy hónapos regisztrációs időszak után jövő januártól ezen szolgáltatóknak is láthatóvá válik a valós idejű forgalmuk.

Utóbbiak, vagyis a közösségi szálláshelyek – például az Airbnb-, a Booking-lakások – esetén jelentős piacfehérítő hatással számolnak az iparági szereplők, ezek a kereskedelmi céllal, rövid távú bérbeadásra fenntartott ingatlanok ugyanis eddig jóval lazább keretek között működhettek, mint a hagyományos szállások.

Az NTAK múlt szombati indulása előtt néhány szálloda tesztelte az új típusú adatszolgáltatást, amelynek bevezetését a Magyar Turisztikai Ügynökség készítette elő. A szakmai szervezeteket tömörítő Magyar Turisztikai Szövetség hírportáljának a tesztelésben részt vett több szállodavállalat – köztük a Mellow Mood Hotels, a Danubius Hotels, a Continental Group szállodái, a Zeina Hotelshez tartozó Continental Hotel Budapest, a Pres­tige Hotel Budapest és a Boutique Hotel Budapest, továbbá a Thermal Hotel Visegrád – azt jelezte: praktikus és felhasználóbarát az új felület, ráadásul a szállodáknak nincs adminisztrációs pluszterhük, mivel az adatok záráskor automatikusan továbbítódnak a központba.

A várható piacfehérítő hatáson kívül azt is pozitívumként értékelik a pia­ci szereplők, hogy egy rövid átmeneti időszak után az NTAK-nak köszönhetően megszűnik a külön adatszolgáltatás a KSH-nak, így egyszerűsödik a cégek élete.

A Turizmus.com-nak azt is megemlítették, hogy nem csupán a nemzetközileg elfogadott Hotelstars rendszerben lévő szállodák, hanem az összes fővárosi és vidéki egység adatai ismertté válnak, amely a hatékonyabb marketinget, a célzottabb turisztikai kampányokat alapozza meg valós idejű adatok megismerésével.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.