Készülnek az olajvállalatok

Új tartályokat épít a Mol a százhalombattai finomítójában, hogy januártól a jelenleginél több biológiai eredetű üzemanyagot keverjen a benzinbe és a dízelbe. A vállalatnál elsődleges, hogy belföldi etanolt szerezzenek be, ám más társaságokhoz hasonlóan külföldi forrást is igénybe vesznek. Az új típusú üzemanyag ellátásában nem lesz gond — jelezték a cégek a Magyar Nemzetnek.

2019. 08. 19. 6:45
A kutak forgalmán is meglátszik majd a magasabb oktánszámú E10-es bevezetése Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassan fel kell készülniük a magyar piacon üzemanyagokat forgalmazó társaságoknak arra, hogy január 1-jétől a motorbenzinbe és a dízelbe keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező mértéke megemelkedik. Egy közelmúltbeli, lapunk által is ismertetett kormányrendelet-módosítás előírja: a két üzemanyagtípusba keverendő biokomponensek legkisebb összevont mértéke 6,4-ről 8,2 energiaszázalékra emelkedik. Ezen belül a hagyományos 95-ös benzinhez kevert bioetanolnak (kukoricából előállított alkoholnak) legalább 6,1 százaléknak kell lennie. Az E10-es üzemanyagot (az elnevezés alapja az, hogy nagyjából tíz térfogatszázalék jelent hét energiaszázalékot) már alkalmazza számos nyugati ország az autók motorjának károsodása nélkül, a többi visegrádi ország pedig szintén tervezi a bevezetését. A forgalmazóknál a jövőben is elérhető lesz a biokomponensektől mentes, magasabb oktánszámú prémium üzemanyag. Felmerülhet azonban, hogy – mivel a benzinnél csak a 95-ös oktánszámúra vonatkozik az előírás – visszatér a kutakra a 98-as, tekintettel arra, hogy esetleg egyszerűbb lehet az előállítása a finomítókban, mint a bekeverés.

A rendeletmódosítás a hazai kukoricatermesztők üzleti érdekeit is szolgálná, hiszen Magyarország már ma is meghatározó kukoricatermesztő a régióban és a harmadik legjelentősebb bioetanol-előállító a világon. Az üzemek évente 2,4 millió tonna kukoricát vásárolnak fel, ebből más termékek mellett üzemanyag minőségű bioetanolt is előállítanak.

Ideális esetben tehát az intézkedés segít a magyar agráriumnak és a bioüzemanyag-iparágnak, valamint valamelyest javít az energiafüggőségen a kőolajimport csökkentésével. Ez viszont csak akkor igaz, ha az E10-be kevert bioüzemanyagok belföldi forrásból származnak, de a magyar etanolkapacitások ehhez nem biztos, hogy elegendők lesznek.

A kutak forgalmán is meglátszik majd a magasabb oktánszámú E10-es bevezetése
Fotó: Mirkó István

A legnagyobb szereplő Magyarországon a Mol, amelynek a saját hálózata közel ötszáz kútból áll itthon, emellett a nagykereskedelmi üzletága további több száz értékesítési pontot lát el üzemanyaggal. Az E10-et már forgalmazza a romániai piacon, és jó iránynak tartja a társaság az üzemanyag hazai bevezetését – jelezték a Magyar Nemzet megkeresésére. A január 1-jén hatályba lépő változást a Mol a százhalombattai finomítójával teljes egészében képes lesz kezelni. Igaz, némi beruházást szükséges lesz elvégeznie, tartályokat kell létesítenie és azok üzemen belüli kapcsolódási pontjait is ki kell építenie.

Az új üzemanyagok forgalmazásához szükséges biokomponenseket több ellátási csatorna segítségével biztosítja az olajtársaság. Ezek közül jelenleg kiemelt szerep hárul a hazai előállítókra, de a társaság az európai térség más területeiről is vásárol ilyen anyagokat. A Mol felidézte: 2011-ben indította el azt a programját, amelyben a leadott használt sütőolajból partnerei közreműködésével biodízel készül. A növekvő igények kielégítését pedig elsősorban úgy tervezi a Mol-csoport, hogy szorosabbra fűzi az együttműködését a régiós partnereivel, de új üzleti kapcsolatok kiépítésére is szükség lehet – jelezték. Lapunk kérdésére azt is leszögezte a vállalat, hogy nem tervezi a 98-as oktánszámú benzin fokozottabb értékesítését pusztán azért, mert azt egyszerűbb lenne előállítani. Igaz, a termék iránti kereslet növekedése hatással lehet az értékesítés mértékére is, mindazonáltal a legfrissebb régiós, romániai példa alapján ez nem várható.

Románia piacát említette példaként az OMV is a bolgár és a német piacok mellett mint olyan térségeket, ahol az osztrák olajipari vállalat jelen van, és az E10-et is forgalmazza. A társaság tapasztalatai azt mutatják, hogy az E10 bevezetése nyomán az etanol iránt megnövekedett kereslet az árak emelkedéséhez vezethet. A magyarországi bevezetéshez való alkalmazkodásról azt jelezte az OMV, hogy a biológiai eredetű összetevők arányának növelése infrastrukturális módosításokat igényel, és a keverési folyamat is változik. Arra nem tért ki a társaság, hogy jellemzően honnan szerzi be a biológiai eredetű összetevőket. Az OMV az általa a schwechati finomítójában előállított üzemanyagokat 194 saját márkás töltőállomásokon forgalmazza Magyarországon, de más csatornákon keresztül is értékesít.

A magyarországi Lukoil márkanév alatt üzemelő 77 kutat ellátó, finomítóval nem rendelkező Normbenz Kft.-t is megkerestük. A társaság arról tájékoztatott, hogy az importból származó benzint már az előírt biotartalommal szerzi be, az import gázolajhoz pedig a Dunaföldvár melletti üzemben keveri a cég a biodízelt, ami külföldi forrásokból származik. A belföldről származó gázolajat és benzint szintén úgy szerzi be a vállalat, hogy azok már tartalmazzák az előírt mennyiségű biokomponenst. Azt is közölték, hogy nem tervezik visszavezetni kínálatukba a 98-as oktánszámú benzint.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.