Az egészségre és a tanulás hatékonyságára gyakorolt kártékony hatásukra hivatkozva a mobiltelefonok iskolai használatának korlátozását javasolta az új tanév kezdetétől az Oroszország régióiba szétküldött módszertani útmutatásában a moszkvai közoktatási minisztérium. A tárca szerint a mobiltelefon-használat nemzetközi gyakorlatának elemzése kimutatta, hogy az eszközök hosszú távú és az iskolában való használata pszichikai károsodást, hiper-aktivitást, ingerültséget és alvászavart okozhat, valamint a szellemi munkaképesség csökkenéséhez, a memória és a figyelem gyengüléséhez vezethet – idézi az MTI.
Ezért az orosz fogyasztóvédelmi hatóság és a tanfelügyelői testület, valamint a közoktatási akadémia által támogatott intézkedést követve tanítás közben a jövőben nemcsak az iskolásoknak, hanem a szülőknek és a tanároknak is tartózkodniuk kellene a telefonhasználattól. Azon gyerekeknek, akiknek az egészségi állapota indokolttá teszi a mobil használatát, nem kívánják korlátozni a hozzáférést.
A módszertani útmutatás szerint a tanárokat, a szülőket és a tanulókat egyaránt fel kell világosítani a mobiltelefonálás hatásairól. Azt is megszabnák, hogy a készülékeket az iskolában a diákok kapcsolják néma üzemmódba, és ha a tanintézményben van erre lehetőség, jelöljenek ki külön helyeket a telefonok őrzésére. Sőt, a minisztérium szerint a legjobb az lenne, ha a tanulók a szünetet beszélgetéssel és inkább aktív pihenéssel töltenék, mint mobilozással.
A korlátozás bevezetése után az oroszországi fogyasztóvédelem egy éven át megfigyeli az iskolások egészségi állapotát, míg a közoktatási szaktestületek az intézkedés hatásait mérik a tanulási folyamatokra.