A készpénzkímélő fizetési megoldások sorában praktikus és viszonylag újszerű megoldás, amikor a vásárló mobiltelefonjával a kezében egyetlen érintéssel egyenlíti ki a vásárlás összegét, a bankkártyákhoz hasonlóan használva a készüléket. A telefon képernyőjén gyakran meg is jelenik a bankkártya fényképe, amelynek birtokosa az eredetileg meglévő, fizikálisan is létező plasztikjához kapta bankjától a mobiltelefonos szolgáltatást.
– Magyarországon nem jellemző, hogy bárki alkalmazni próbálná a hirdetésekben felugró mobiltárcás alkalmazásokat – mondta érdeklődésünkre Homa Péter, a Bankkártya.hu szerkesztője. A szakértő tapasztalatai szerint a külföldi alkalmazásoknál akár már a regisztráció során elakadhat az ügyfél, például a rendszer nem fogadja el valamelyik adatát. A mobiltelefonos fizetés biztonsági rendszere ugyanúgy működik, mint az érintős bankkártyáké, ezért is ajánlott ugyanazokat a tanácsokat megfogadni mindkét esetben.
– A legfontosabb az, hogy a szabadon elérhető pénzösszeget minimalizáljuk: sem a napi limit, sem más megoldás nem védi úgy az ügyfél számláját, mint a banki lekötés. Csak akkora pénzösszeget legyen elérhető, amennyit a mindennapokban rendszeresen használunk – tanácsolta Homa Péter. A többit elkülönítetten érdemes tartani még akkor is, ha nem kamatozik. Így nem férnek hozzá illetéktelenek, ha valakinek ellopják a mobiltelefonját.
Nem mindegy az sem, hogy milyen fő funkcióra kívánja az ügyfél igénybe venni a mobilfizetési alkalmazást. Ez ugyanis bankonként és készülékenként is eltérhet – hívja fel a figyelmet a Fizessgyorsan.hu szakportál. Az alkalmazások általában képesek a hagyományos átutalásra és pénzküldésre, amelyek közül például a Barion, az Erste Bank Erste MobilePay és az OTP Bank OTPay alkalmazása a mobiltelefon névjegyzékéből kiválasztott telefonszámokra küldi a pénzt úgy, hogy a kedvezményezett SMS-értesítést kap. Erre reagálva kell megadni a a banknak a számlaszámot a fizetés teljesítéséhez.

Fotó: MTI/Krizsán Csaba
A klasszikus sárga és fehér csekk befizetésekor olyan alkalmazásra van szükség, amellyel az ügyfél a teljes mértékben géppel kitöltött nyomtatványon szereplő összeget a rajta lévő QR-kód beolvasásával tetszőleges bankkártyával kifizetheti. A tranzakció díjazása megegyezik a kártyás vásárláséval (iCsekk) vagy a csekk adatait a kamerán át beolvasva az átutaláséval. E szolgáltatás például az OTP SmartBank és az Erste MobilePay alkalmazásain keresztül érhető el a saját ügyfeleknek.