Felmérések szerint átalakultak itthon az ajándékozási szokások, a korábbiaknál például jóval több magyar tervezi, hogy tárgyak helyett inkább élményt ajándékoz karácsonyra, amely a legtöbb esetben családi programmal felérő közös pihenést vagy a bakancslistán régóta szereplő távoli utazást jelent. A lakossági fogyasztás szerkezetén az idén már az is meglátszott, hogy a magyarok bátrabban költenek olyan szolgáltatásokra, amelyek nem az alapvető megélhetéshez szükségesek, hanem a szórakozást, kikapcsolódást is lehetővé teszik. Az utazás mindig is toplistás helyen volt a kedvelt időtöltések közül, és úgy tűnik, a külföldre készülőket nem torpantja meg, hogy a nemzetközi turisztikai piacon nemrégiben nagy hírű utazási irodák adták be sorra a kulcsot, idehaza továbbra is bizalommal vannak az utazásszervezők felé.
Ezt támasztja alá, hogy a bőséges nyári idény után is kedvező utószezoni forgalomra számítanak az utazási irodák az eddigi beérkezett őszi foglalások alapján – erről beszélt a köztévén a Magyar Utazási Irodák Szövetsége marketing- és kommunikációs bizottságának tagja. Bakó Balázs szerint a nyaralási utószezon általában már nem a tengerparti utazásokról szól, inkább az európai kulturális körutazások, a klasszikus városlátogatások időszaka a mostani. Nagy arányban érkeznek a külföldi úti célok ilyen tematikájú foglalásai a cégekhez, a magyarok körében különösen népszerűek a távolabbi kontinensek, mint Észak-, Dél-, Közép-Amerika és Ázsia. Az emberek azért is szeretik a szeptemberi utazásokat, mert ilyenkor a nyárinál jóval kedvezőbb árakon lehet külföldi pihenéshez jutni, illetve a későbbi időszakokra foglalni.
– Egyes mediterrán térségekben a nyárhoz képest kellemesebb időjárásban telhet a nyaralás – jegyezte meg Bakó Balázs. Kiemelte: a tendencia szerint a charterjáratokkal utazók átlagosan nyolcnapos nyaralásokra fizetnek be. Európai körutazások esetén öt-hat nap a jellemző, míg az Amerikába és Ázsiába indulók közül sokan tíz-tizennégy napos körutazásokat választanak.