Egy hamarosan életbe lépő uniós direktíva további kihívás elé állíthatja az e-kereskedelmi szektor szereplőit – többek között erről volt szó az EY szakmai konferenciáján hétfőn.
Mind a globális, mind a hazai e-kereskedelem óriási ütemben növekszik, az unióban a 22 eurónál (áfamentes szint) alacsonyabb értékű csomagok száma már 2015-ben elérte a 200 millió darabot, míg az említett értékhatár felettiekből 70 milliónál is többet szállítanak évente. Eközben a megrendelt áru mennyisége évente 15 százalékkal bővül.
A hatalmas léptékű fejlődés azonban számos kihívás elé állítja a szektor szereplőit. Egy közelmúltban végzett vizsgálat keretében 24 uniós tagországban, valamint Norvégiában és Izlandon 560 honlapot világítottak át. A felmérésbe bevont webshopok 60 százalékánál komoly szabálysértésre akadtak. Magyarországon az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) oldalán fellelhető súlyos jogsértést elkövető webáruházak nyilvántartásában jelenleg 641 online üzlet neve szerepel.
– A webshopok számára komoly nehézséget jelent a működésükre vonatkozó jogszabályok figyelése, különösen akkor, ha ennek nincs a társaságnál kinevezett felelőse. Éppen ezért nem csak nagy, de kis- és középvállalatok számára is életbevágó lehet olyan külső szolgáltató bevonása, aki naprakész a jogkövető működés körülményeit illetően, és egy asztalhoz tudja ültetni a házon belül érintett összes osztályt – fejtette ki Suta György, az EY fogyasztási cikkekre szakosodott adótanácsadója.
Fontos tudni azonban, hogy a jogszerűtlen üzletmenettel sokat kockáztatnak a vállalatok. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) bírsága ugyanis a vállalkozás éves nettó árbevételének akár 10 százaléka is lehet.
A Fogyasztóvédelmi Hatóság vizsgálata esetén ez a tétel a nettó árbevétel 5 százalékára, legfeljebb 500 millió forintra rúghat.
Nemcsak a pénz, hanem az idő is számít. – A hatósági eljárások, sokszor hónapokig, akár évekig is elhúzódhatnak, amely során a kulcsfontosságú munkavállalók kapacitásait tartósan köti le ezen ügyek rendezése. Így viszont a vállalatnál csökken a hatékonyság, ami a cég eredményességét érintheti hátrányosan – emelte ki Dr. Losonci András, az EY kereskedelmi jogi szakértője.