Már kitavaszodott az üzletekben

Miközben jellemzően február közepétől cserélik a téli kínálatot a boltokban, idén sokfelé már januárban elfogytak a szezonális termékek, mivel az ünnepek után sem csitult jelentősen a magyarok fogyasztási kedve. Március előtt már látható, hogy több területen hangsúlyosabb leértékelések nélkül is nőtt a forgalom az előző év elejéhez képest – jelezte a kereskedelmi szövetség. Berobbant a tavasz az áruházakba, amikor a friss piaci várakozások szerint az eddig is élénk költekezés számos árukörben fokozódik, mivel még mindig érkeznek a stabilabb helyzetben lévő családokhoz az idei első, megemelt fizetések. A téli tervezgetés után az állami támogatások és a kiszámíthatóbb jövedelmi viszonyok mentén az otthonteremtés vonzáskörében mutatkozhat újra kimagasló fogyasztói lendület.

2020. 02. 24. 9:40
Már a húsvét előtti hónapban is több fogyhat az ünnephez kapcsolódó termékekből Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Folytatódott az év elején a decemberi ünnepek előtt tapasztalt élénk fogyasztás a boltokban. Olyannyira, hogy több üzlettípusban, illetve több árucsoportban forgalomnövekedést mérhettek a piaci szereplők január és február során a tavalyi év elejéhez mérten, holott hagyományosan ezekben a hónapokban a leggyengébb az üzletek eredményessége – jelezte a Magyar Nemzetnek Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára annak kapcsán mondta ezt, hogy érezhetően véget ért a téli szezon a kiskereskedelemben, amit sokfelé a szezonvégi leértékelések is jeleztek az elmúlt hetekben. Eközben a legtöbb helyre már megérkeztek a tavaszi termékek, úgy a ruha- és cipőboltokba, ahogy az iparcikkek, építőanyagok kereskedőihez, a játékboltok, kertészetek, bútoráruházak és egyéb üzletek kínálatába is.

Vámos György kiemelte: az eddig látható idei tenden­ciák azt mutatják, hogy a lakosság költekezési lendülete nem torpant meg december végén, sőt a vártnál érezhetően erősebb volt a fogyasztás már az esztendő legelején is. Ennek alapvető oka az, hogy ugyan az idei, megemelt fizetéseket leghamarabb februártól kapták kézhez a dolgozók, januárban a már tavaly is jelentősen megerősödött jövedelmekből vásároltak a családok, amiből az erős fogyasztói bizalom mellett több termékre tellett az infláció ellenére is.

A főtitkár felidézte: tavaly kiemelkedően jól teljesített a magyarországi kiskereskedelem, amikor kilenc hónapon át havonta átlagosan ezermilliárd forint fölött volt a bolti forgalom, a cégek az év végén rekordszintű, folyó áron számolva összesen 1247 milliárd forintos eladásokat produkáltak. A GDP erős támaszát jelentő lakossági fogyasztást a hazai gazdaság uniós szinten is kiugró teljesítménye, a havonta átlagosan tíz százalék fölötti bruttó reálbér-emelkedés és a családtámogatási rendszer alapozta meg 2019-ben, amely tényezők most is jelen vannak, legfeljebb a pénzromlás üteme fékezi némiképp a növekedést a fogyasztásban.

Már a húsvét előtti hónapban is több fogyhat az ünnephez kapcsolódó termékekből
Fotó: Teknős Miklós

– Az erős fogyasztói bizalom most is érezhető, a boltok több helyen idő előtt kifogytak a télre felhalmozott árukészletből. Néhány helyen akadnak még akciózások azzal a szándékkal, hogy végképp kiürüljenek a raktárak, helyet adva a tavaszi árucikkeknek, amelyek már mindenütt uralják a kirakatokat és a polcokat – mondta a főtitkár. Hozzátette, folytatódnak a családtámogatási rendszerben megsokasodott otthonteremtéssel kapcsolatos beruházások is, ezért az év elején sem csökkent nagymértékben a bútorboltok, építőanyagok kereskedelme és élénk maradt a kiegészítő termékek, szolgáltatások piaca is.

A tapasztalatok szerint a tavasz küszöbén a kertrendezéssel, sportolással, szabadtéri programokkal kapcsolatos beszerzések is felerősödnek, a ruházati és cipőkínálat mellett főleg ezen termékek adják a szezonális felhozatalt.

Sőt, hívta fel a figyelmet Vámos György, már a húsvéti termékekből is egyre többet találni az üzletekben.

– Ahogy az karácsonykor is lenni szokott, először az ünnephez kapcsolódó dekorációk, ajándéktárgyak jelennek meg a boltokban. Mivel a húsvéthatás főképp az alapanyag-beszerzésekben jelentkezik majd, az áprilisi ünnep előtt már márciusban több fogyhat például a tartósabb élelmiszerekből, italáruból, kiegészítő termékekből – jegyezte meg az OKSZ képviselője.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.