Alaposan felpörgette a hazai élelmiszer-gazdaságot a koronavírus-járvány. A betegség megjelenése után szinte azonnal a többszörösére nőtt a kereslet a hazai boltokban, a liszt, a cukor és az élesztő mellett számos áruból igyekeztek bespájzolni a vásárlók. A gyártók próbáltak lépést tartani a megnövekedett kereslettel, a hirtelen megugró rendelések azonban néhány esetben komoly kihívás elé állították a feldolgozókat.
Átrendezheti az élelmiszerpiacot a járvány
Míg a vásárlók többsége a saját egészségének védelmével van elfoglalva, a koronavírus-járvány hosszabb távon megváltoztathatja a fogyasztói szokásokat. A kosarakba egyre több, valódi értéket képviselő áru kerülhet, míg a felesleges tulajdonságokért prémiumárat kérő márkák jelentősége csökkenhet.
A járvány ugyanakkor az azonnali, rövidtávú hatása mellett hosszabb távon is átrendezheti a magyar élelmiszerpiacot. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elemzése szerint a koronavírus a fogyasztói attitűdöket és a viselkedést is befolyásolja majd. A betegség okozta gazdasági nehézségek miatt sokan elveszítették munkájukat vagy fizetés nélküli kényszerszabadságon vannak, ezért a családi kasszákból is komoly összeg esik ki. A szerényebb jövedelmi viszonyok várhatóan a vásárlásokban is megjelennek, így a fogyasztók is jobban meggondolják majd, hogy milyen árut tesznek a kosarukba.
Míg korábban sokan felszínesen vásároltak vagy csak az ismert márkák termékeit választották, a járvány utáni időkben előtérbe kerülhet az értékközpontú vásárlás. Vagyis az eddiginél jóval nagyobb arányban döntenek majd a fogyasztók a valódi értéket közvetítő áruk mellett, míg más, felesleges tulajdonságokért nem hajlandók többet fizetni.
A NAK szakemberei úgy vélik, hogy míg jelenleg a vírus okozta bizonytalanság miatt az egészség fenntartása és a betegség kockázatainak minimalizálása prioritást élvez a fogyasztói döntésekben, hosszabb távon az értékközpontú vásárlás lesz a jellemző, és csökken a prémiumárat követelő márkák jelentősége. Annak érdekében, hogy a neves gyártók a járvány után is megőrizzék a vásárlóközönségüket, a kamara elemzése szerint a márkáktól a betegség ideje alatt is felelősségteljes viselkedést, és a fogyasztók érdekeinek képviseletét várják el a vevők. Jó példa erre, hogy némely gyártó akcióival bevonja a fogyasztókat a vírus elleni küzdelembe.
Az élelmiszerpiac alakulását nagyban befolyásolhatja az is, hogy egyre nő az egészségtudatos vásárlók köre. A helyben termelt áru mellett előtérbe kerülnek a szezonális termékek. Míg ma a legtöbben még a helyi piacokon szerzik be ezeket az árukat, a jövőben a kiskereskedelmi láncokban is nagyobb teret kaphatnak a szezonális termékek.
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezForgalomba helyezték az M6-os Bóly és Lippó közötti szakaszát
A fő cél az Adriai- és a Balti-tenger közötti Ten-T hálózat magyarországi szakaszának megépítése.
Idén 2,7 százalékos gazdasági növekedést vár az MBH Bank
A januárban kiadott, 3,5 százalékos előrejelzésüket az exportpiacok gyengélkedése miatt csökkentették.
Rákkeltő babahintőpor miatt áll a bál az egyik legnagyobb világmárkánál
A vállalat tagad, de azért egyezkedne.
AZ OECD szerint is visszatér hazánk a növekedési pályára
Az elemzés rávilágít az egyensúlyi mutatók javításának fontosságára is.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Rendkívüli bejelentés érkezett a hazai üzemanyagárakról
A lengyel külügyminiszter sokkolja a világot
Katalin hercegné fotót posztolt Sarolta hercegnő kilencedik születésnapjára
Rendkívüli bejelentés: újabb váratlan üzemanyagár-csökkenés jön napokon belül
Nagy baj történt a Pilisben, ezekben a percekben mentenek
Óriási bejelentés van készülőben: új autógyár épülhet Magyarországon
Megszólalt a megcsalásról a Marics Petivel összehozott énekesnő
Lehet, hogy Lisztest egyből kölcsön is adja a Frankfurt – sajtóhír
Játssz és nyerj páros belépőt a Magyarország-Kanada jégkorongmeccsre (hirdetés)
Gyurcsányék kezén a Városháza: etikai kérdéseket is felvető fiaskó csúfítja Gál J. Zoltán fővárosi tevékenységét
Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)
A természet és a történelem csodája Horvátországban (hirdetés)
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezForgalomba helyezték az M6-os Bóly és Lippó közötti szakaszát
A fő cél az Adriai- és a Balti-tenger közötti Ten-T hálózat magyarországi szakaszának megépítése.
Idén 2,7 százalékos gazdasági növekedést vár az MBH Bank
A januárban kiadott, 3,5 százalékos előrejelzésüket az exportpiacok gyengélkedése miatt csökkentették.
Rákkeltő babahintőpor miatt áll a bál az egyik legnagyobb világmárkánál
A vállalat tagad, de azért egyezkedne.
AZ OECD szerint is visszatér hazánk a növekedési pályára
Az elemzés rávilágít az egyensúlyi mutatók javításának fontosságára is.