Éledezni látszik az európai szektor a sokk után

Kínában már megindult az élet, a kínai piacra termelő német gyártók is felveszik a munkát. Magyarországon is nyitnak vagy nyitásra készülnek az üzemek.

Magyar Nemzet
2020. 04. 14. 11:35
Kigördült az ITK üzeméből a Reform LE városi busz Fotó: Inter Traction Electrics
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár valamennyi járműgyár leállt Magyarországon március közepén, a cégek ugrásra készen várják a pillanatot, amikor újraindulhatnak. Az Audi motorgyára, a vevői igényektől ­függően, várhatóan fokozatosan megkezdi a termelést a héten – közölte lapunk kérdésére Czechmeister Mónika, a győri székhelyű járműgyártó vállalat kommunikációs vezetője. A cég időközben megduplázta a munkatársak beszállításáról gondoskodó szerződéses járatai számát, valamint folyamatos a buszok fertőtlenítése is. A termelés újraindulásának első napján valamennyi munkatárs kötelező oktatáson fog részt venni, ahol a kibővített óvintézkedésekről kapnak átfogó tájékoztatást, és egy erre a célra készített informá­ciós brosúrát is kézhez kapnak. Alfons Dintner, az Audi Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke azt mondta, hogy a termelés újraindításánál számítanak a győriek és valamennyi munkatársuk támogatására.

Nemcsak készülnek a termelés ismételt beindítására, hanem már meg is kezdték az autóbuszgyártást a debreceni Inter Traction Electrics Kft. telephelyén április 9-én, miután a koronavírus elleni védekezés érdekében március 23-án átmenetileg két hétre felfüggesztették a munkát. Az üzemben folytatják a kecskeméti megrendelésre épülő Mercedes-Benz Reform 500 LE típusok gyártását, valamint a Mercedes-Benz Conecto Next Generation szóló autóbuszok szerelését is. Már legördült az első ezüstszínű 500 LE is a gyártósorról, amely hamarosan a kecskeméti közösségi közlekedésben szolgálhat. Az Inter Traction Electrics Kft. fontos lépéseket tett a műszaki szakképzés fenntarthatóságáért is, és miután megteremtették a Debreceni Szakképzési Centrummal és a Berettyóújfalui Szakképzési Centrummal az online oktatás feltételeit, megkezdték a távoktatást az érintett csoportokban. Ha ideiglenesen is, de újraindult a biztonsági öveket készítő sopronkövesdi Autoliv gyárában a termelés. Igaz, alig dolgoznak kétszázan a 2200 munkavállalóból. Van ugyanis valamennyi megrendelés, és ennek volumenéhez igazodik a munkaigény – közölte a Kisalföld megkeresésére Marsitsné Horváth Marianna, az Autoliv Vasas Szakszervezet titkára, a munkavédelmi bizottság elnöke.

Kigördült az ITK üzeméből a Reform LE városi busz
Fotó: Inter Traction Electrics

Nemcsak hazánkban, de Németországban is éledezik a járműipar. A Volkswagen Group Kína 33 autó- és alkatrészüzeméből 32-ben újraindult a termelés. Az összes, kétezer Volkswagen-márkakereskedés is újrakezdte üzleti tevékenységét, valamint a cég további helyben termelő márkái, a Škoda és az Audi szalonjainak 95 százaléka fogad ismét ügyfeleket, érdeklődőket. Ráadásul a kereskedők visszajelzései alapján a bemutatótermek forgalma hasonló az előző év azonos időszakához. A Volkswagen Group China vezérigazgatója, Stephan Wöllens­tein azt mondta, hogy egyre erősebbek a fellendülés jelei, és nagy esély van arra, hogy a kínai autópiac nyár elején eléri a tavalyi szintet.

Eközben a Német Autóipari Szövetség (VDA) és az IG Metall (a legnagyobb német szakszervezet) szerint a talpon maradt gyártók és beszállítók lassan kezelhetetlen mennyiségű raktárkészletet halmoznak fel, ha nem lazítanak a koronavírus miatt hozott korlátozásokon. Emiatt nyílt levélben kérték Angela Merkel német kancellárt, hogy nyissa meg újra az autókereskedéseket. A szervezetek azzal érvelnek, hogy ezeken a helyeken jóval egyszerűbben megvalósítható a fertőzés megakadályozásához szükséges távolságtartás, mint a jelenleg is nyitva tartó élelmiszerboltok esetében. Szerintük a kereskedésekben eleve kevesebb ember tartózkodik, ráadásul mindezt általában nagy légtérben is teszik. A VDA és az IG Metall szerint ha nem cselekszenek, a beszállítók hamar fizetésképtelenné válhatnak. Nyugat-Euró­pában márciusban a felére zuhant az újautó-vásárlási kedv 2019 hasonló időszakához képest, Németországban 38 százalékos volt a csökkenés.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.